PdF:ASPG_007 Working with social disadvanta - Course Information
ASPG_007 Working with social disadvantaged students
Faculty of EducationSpring 2022
- Extent and Intensity
- 6/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable
- Fri 4. 3. 14:00–16:50 učebna 36, Fri 18. 3. 9:00–11:50 učebna 36
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teaching assistant qualification (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Studenti získají informace o specifikách práce se žáky se sociálně znevýhodněného prostředí. Budou se zabývat specifickými situacemi ve škole a s možnostmi jejich řešení. Budou se zabývat různými sociálními patologiemi, které mohou mít negativní vliv na školní úspěšnost žáků. Předmět se bude zabývat romskými žáky, žáky z rodin migrujících cizinců, žáky žijícími v nepodnětném prostředí aj. Součástí bude studium problematiky zohledňování kulturních odlišností v práci se žáky z odlišného kulturního prostředí a její odraz ve vzdělávání. Studenti se budou zabývat tématem diverzity ve školním prostředí, zacházení s jinakostí, a to ve vztahu k práci asistenta pedagoga, který je významným činitelem inkluzivních procesů. Důležitou součástí je axiologický rozměr pedagogické práce.
- Syllabus (in Czech)
- Specifika práce se žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
- 1. Žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí (Romové, příslušníci různých menšin, žáci z rodin zasaženými patologiemi)
- 2. Sociální patologie a jejich vliv na školní úspěšnost žáka.
- 3. Základní znalosti řešení výchovných problémů.
- 4. Možnosti pedagogické práce v oblasti mimoškolní výchovy.
- Literature
- GULOVÁ, Lenka a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 223 pp. ISBN 978-80-210-5342-7. info
- BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáškové bloky
- Assessment methods (in Czech)
- Studenti zpracují stručnou metodiku práce s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2022/ASPG_007