PdF:CJp064 Specifika výuky žáka s OMJ - Informace o předmětu
CJp064 Specifika výuky žáka s odlišným mateřským jazykem
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. individuální konzultace. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Tereza Švandová (cvičící) - Garance
- Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp064/01: Čt 13:00–14:50 učebna 30, M. Lollok, R. Ošmera, H. Svobodová, T. Švandová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 20 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se specifickou oblastí vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (dále jen OMJ), představit základní principy verbální a neverbální komunikace s žákem s OMJ, jeho postavení v české společnosti a českém vzdělávacím systému, jakož i nejdůležitější zásady edukace jazykově a kulturně heterogenních kolektivů. Zvláštní zřetel bude kladen na jazykové vzdělávání žáků s OMJ (přesahující rámec školní výuky českého jazyka a jazykových kurzů), včetně zprostředkování dalších studijních materiálů a relevantních zdrojů, včetně moderních technologií využitelných i v online výuce.
- Výstupy z učení
- Předmět je určen zejména současným a budoucím pedagogům, jakož i dalším zájemcům o danou problematiku. Výuka je koncipována interdisciplinárně; propojuje teoretické poznatky se zkušenostmi z praxe. Na konci kursu bude student umět: - charakterizovat postavení žáků s OMJ v českém vzdělávacím systému, včetně případných problematických míst - komunikovat efektivně s žáky s OMJ (včetně jejich zákonných zástupců) - orientovat se v základních didaktických metodách uplatňovaných při vzdělávání žáků s OMJ a využívat je v kontaktu s těmito žáky - pochopit a ve své praxi využít specifických jazykových poznatků při vzdělávání žáků s OMJ
- Osnova
- 1. Uvedení do problematiky; základní pojmy (žák-cizinec, žák s OMJ, čeština jako cizí/druhý jazyk, bilingvismus ad.); 2. Komunikace s cizincem; verbální a neverbální komunikace s cizincem; instruování; 3. Žák s OMJ v českém vzdělávacím systému; důležití aktéři ve vzdělávání žáků s OMJ; 4. Didaktika jazyka – Slovan x Neslovan, dítě x dospělý; 5. Výuka v heterogenních třídách; aktivizující metody využitelné ve výuce žáků s OMJ; 6. Alternativní metody výuky cizinců; online výuka žáků s OMJ; 7. Integrace cizinců (v kontextu IC JMK); NIP a další organizace pro pomoc cizincům; 8. Učebnice a další zdroje pro výuku žáků s OMJ; adaptace textů; 9. Využití moderních technologií; aplikace ve výuce OMJ; 10. Diagnostika žáka s OMJ; testování jedinců s OMJ; 11. Workshop s odborníkem ze spolupracujících organizací a institucí.
- Literatura
- doporučená literatura
- Meta: https://meta-ops.eu/publikace/pruvodce-zaclenovanim-zaku-s-odlisnym-materskym-jazykem-pro-zakladni-skoly/
- Variety češtiny a čeština jako cizí jazyk. Edited by Marek Nekula - Kateřina Šichová. Vydání první. Praha: Akropolis, 2017, 294 stran. ISBN 9788074701856. info
- GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky : metodika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 127 s. ISBN 9788073678371. info
- HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. 1. vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 245 stran. ISBN 9788070438671. info
- HRONOVÁ, Karla. Čeština jako cizí jazyk : vstupní kurs a základní gramatika. 2. vydání. Praha: Didakta, 2009, 115 stran. ISBN 9788025451946. info
- LOSCHE, Helga. Interkulturelle Kommunikation : Sammlung praktischer Spiele und Übungen. 3. Aufl. Augsburg: Ziel, 2003, 228 s. ISBN 3934214924. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Interkulturelle Kommunikation,interkulturelle Sprachdidaktik und Fremdsprachenlehrerausbildung. In Könniggrätzer Linguistik - und Literaturtage. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus při Univerzitě Hradec Králové, 2003, s. 422-430. ISBN 80-7041-162-7. info
- Výukové metody
- Seminář propojující výklad s praktickým nácvikem probíraných jevů; diskuze nad jednotlivými tématy. V rámci předmětu bude využita interaktivní osnova v IS.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba: 1. zpracování výtahu (konspektu) ze zadaného studijního materiálu; 2. kolokviální rozprava nad zadaným tématem. Aktualizované požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy výuka probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v IS, složka Učební materiály.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/CJp064