CJp064 Specifika výuky žáka s odlišným mateřským jazykem

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. individuální konzultace. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Tereza Švandová (cvičící)
Garance
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp064/01: Čt 13:00–14:50 učebna 30, M. Lollok, R. Ošmera, H. Svobodová, T. Švandová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 20 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifickou oblastí vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (dále jen OMJ), představit základní principy verbální a neverbální komunikace s žákem s OMJ, jeho postavení v české společnosti a českém vzdělávacím systému, jakož i nejdůležitější zásady edukace jazykově a kulturně heterogenních kolektivů. Zvláštní zřetel bude kladen na jazykové vzdělávání žáků s OMJ (přesahující rámec školní výuky českého jazyka a jazykových kurzů), včetně zprostředkování dalších studijních materiálů a relevantních zdrojů, včetně moderních technologií využitelných i v online výuce.
Výstupy z učení
Předmět je určen zejména současným a budoucím pedagogům, jakož i dalším zájemcům o danou problematiku. Výuka je koncipována interdisciplinárně; propojuje teoretické poznatky se zkušenostmi z praxe. Na konci kursu bude student umět: - charakterizovat postavení žáků s OMJ v českém vzdělávacím systému, včetně případných problematických míst - komunikovat efektivně s žáky s OMJ (včetně jejich zákonných zástupců) - orientovat se v základních didaktických metodách uplatňovaných při vzdělávání žáků s OMJ a využívat je v kontaktu s těmito žáky - pochopit a ve své praxi využít specifických jazykových poznatků při vzdělávání žáků s OMJ
Osnova
  • 1. Uvedení do problematiky; základní pojmy (žák-cizinec, žák s OMJ, čeština jako cizí/druhý jazyk, bilingvismus ad.); 2. Komunikace s cizincem; verbální a neverbální komunikace s cizincem; instruování; 3. Žák s OMJ v českém vzdělávacím systému; důležití aktéři ve vzdělávání žáků s OMJ; 4. Didaktika jazyka – Slovan x Neslovan, dítě x dospělý; 5. Výuka v heterogenních třídách; aktivizující metody využitelné ve výuce žáků s OMJ; 6. Alternativní metody výuky cizinců; online výuka žáků s OMJ; 7. Integrace cizinců (v kontextu IC JMK); NIP a další organizace pro pomoc cizincům; 8. Učebnice a další zdroje pro výuku žáků s OMJ; adaptace textů; 9. Využití moderních technologií; aplikace ve výuce OMJ; 10. Diagnostika žáka s OMJ; testování jedinců s OMJ; 11. Workshop s odborníkem ze spolupracujících organizací a institucí.
Literatura
    doporučená literatura
  • Meta: https://meta-ops.eu/publikace/pruvodce-zaclenovanim-zaku-s-odlisnym-materskym-jazykem-pro-zakladni-skoly/
  • Variety češtiny a čeština jako cizí jazyk. Edited by Marek Nekula - Kateřina Šichová. Vydání první. Praha: Akropolis, 2017, 294 stran. ISBN 9788074701856. info
  • GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky : metodika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 127 s. ISBN 9788073678371. info
  • HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. 1. vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 245 stran. ISBN 9788070438671. info
  • HRONOVÁ, Karla. Čeština jako cizí jazyk : vstupní kurs a základní gramatika. 2. vydání. Praha: Didakta, 2009, 115 stran. ISBN 9788025451946. info
  • LOSCHE, Helga. Interkulturelle Kommunikation : Sammlung praktischer Spiele und Übungen. 3. Aufl. Augsburg: Ziel, 2003, 228 s. ISBN 3934214924. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Interkulturelle Kommunikation,interkulturelle Sprachdidaktik und Fremdsprachenlehrerausbildung. In Könniggrätzer Linguistik - und Literaturtage. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus při Univerzitě Hradec Králové, 2003, s. 422-430. ISBN 80-7041-162-7. info
Výukové metody
Seminář propojující výklad s praktickým nácvikem probíraných jevů; diskuze nad jednotlivými tématy. V rámci předmětu bude využita interaktivní osnova v IS.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba: 1. zpracování výtahu (konspektu) ze zadaného studijního materiálu; 2. kolokviální rozprava nad zadaným tématem. Aktualizované požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy výuka probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v IS, složka Učební materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.