PdF:DecDKR Didactics of cultural history - Course Information
DecDKR Didactics of cultural and regional history at secondary schools
Faculty of EducationSpring 2022
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (lecturer) - Guaranteed by
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Bc. Jitka Lunerová
Supplier department: Department of History – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20 - Course objectives
- Cílem předmětu je navázání, prohloubení a rozšíření dosavadních vědomostí, dovedností a kompetencí z oblasti kulturních a regionálních dějin ze studia učitelství dějepisu pro ZŠ potřebné ke kvalifikovanému výkonu učitelství dějepisu SŠ. Předmět nabízí didaktické transformace dosud nabytých znalostí. V rámci didaktiky regionálních dějin bude věnována pozornost zařazení tohoto typy výuky v rámci výuky dějepisu na střední škole. Představeny budou metodické náměty k takto pojaté výuce (projektové vyučování, historické vycházky, terénní výuka, muzejní pedagogika).
- Learning outcomes
- Cílem předmětu je navázání, prohloubení a rozšíření dosavadních vědomostí, dovedností a kompetencí z oblasti kulturních a regionálních dějin ze studia učitelství dějepisu pro ZŠ potřebné ke kvalifikovanému výkonu učitelství dějepisu SŠ. Předmět nabízí didaktické transformace dosud nabytých znalostí. V rámci didaktiky regionálních dějin bude věnována pozornost zařazení tohoto typy výuky v rámci výuky dějepisu na střední škole. Představeny budou metodické náměty k takto pojaté výuce (projektové vyučování, historické vycházky, terénní výuka, muzejní pedagogika).
- Syllabus
- • Zařazení výuky regionálních dějin na SŠ • Metodické náměty k výuce regionálních dějin na SŠ • Příprava projektu z oblasti regionálních dějin v rámci dějepisu na SŠ • Spolupráce školy a muzea • Historická vycházka a terénní výuka • Zařazení výuky kulturních dějin na SŠ • Metodické náměty k výuce dějin kultury na SŠ
- Literature
- required literature
- BARTOŠ, Josef, Jindřich SCHULZ and Miloš TRAPL. Regionální dějiny : pojetí, poslání, metodika. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 119 s. ISBN 8024408651. info
- recommended literature
- Kuchler, von Christian: Historische Orte im Geschichtsunterricht (Methoden Historischen Lernens). Publisher, Wochenschau-Verlag, 2012.
- Blanke, Anna-Lena: Stationenlernen am Beispiel Regionalgeschichte. Universität Bremen 2010.
- John Anke: Lokal- und Regionalgeschichte (Methoden Historischen Lernens). Schwalbach: Wochenschau-Verlag 2017
- Handbuch Medien im Geschitsunterricht. Edited by Hans-Jürgen Pandel - Gerhard Schneider. 3. Aufl. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag, 2005, 669 s. ISBN 3879204306. info
- SVOBODA, Lubomír. Regionální dějiny ve vyučování dějepisu. Vyd. 1. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1986, 58 s. info
- Teaching methods
- Přednáška, diskuze, prezentace, analyticko-receptivní metoda, historická vycházka, terénní výuka
- Assessment methods
- Zápočet – seminární práce – příprava projektu z oblasti regionálních dějin a jeho prezentace
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 10k.
- Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2022/DecDKR