PdF:FJ3055 Lexikologie francouzštiny - Informace o předmětu
FJ3055 Lexikologie francouzštiny
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/1/0. kombinované studium 8 hod. konzultací. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 8:00–8:50 učebna 55
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství francouzského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní školy (program PdF, N-FJ2) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Lexikologie je získání základních vědomostí o problematice tvorby slovní zásoby, jejím vývoji, obohacování a změnách se zaměřením na tvorbu a význam slov (přednáška), které jsou procvičovány v seminářích.
- Výstupy z učení
- Na závěr tohoto kurzu jsou studenti schopni: interpretovat základní lexikální pojmy, uplatnit v praxi základní vědomosti o problematice současné slovní zásoby, jejích zdrojích, vývoji, obohacování a změnách z pohledu obecné lingvistiky a sociolingvistiky.
- Osnova
- 1. Zdroje slovní zásoby, historický vývoj. 2. Dubleta, výpůjčky, anglicismy a jejich francouzské ekvivalenty. 3. Tvorba slov: derivace, kompozice, změna mluvnické kategorie, zkratky, akronyma. 4. Zobecnění jmen vlastních, geografizmy. 5. Frazeologie, přísloví, ustálená rčení. 6. Paronyma. Homonyma. 7. Synonyma a perifráze. 8. Antonyma a antifráze. 9. Jazykové zvláštnosti současné frankofonie. 10. Jazykové roviny. Současné aspekty jazyka. 11. Argot (historické formy argotu, verlan). 12. Etymologie slovních spojení.
- Literatura
- doporučená literatura
- CLAS, A. Visages du français. Variétés lexicales de l'espace francophone. 1. vyd. Paris, London : John Libbey-Eurotext, 1990. 206 s. ISBN 0-86196-259-1.
- DEPECKER, L. Les mots de la francophonie. 1. vyd. Paris : Editions Belin, 1990. 397 s. ISBN 2-7011-1305-9.
- DEPECKER, L. Guide des mots francophones. 1. vyd. Paris : Editions Seuil, 1999. 188 s. ISBN 2-02-033999-4.
- GOUDAILLIER, J.-P. Comment tu tchatches. 1. vyd. Paris : Maisonneuve et Larose, 1998. 263 s. ISBN 2-70.
- WALTER,H. Le français dans tous les sens. 1. vyd. Paris : Robert Lafond, 1988. 384 s. ISBN 2-221-05254-4.
- DUMAREST, Danièle a Marie-Hélene MORSEL. Les mots : origine, formation, sens. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2017, 256 stran. ISBN 9782706126352. info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář.
- Metody hodnocení
- Ukončení: kolokvium Aktivní účast (min. 70 %), průběžné testy (průměrná min. úspěšnost 70 %), závěrečný pohovor.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Podrobnější informace o ukončení předmětu naleznou studenti ve studijních materiálech předmětu. Kombinované studium: studenti jsou povinni se zúčastnit nejméně poloviny konzultací .
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/FJ3055