PdF:RJ1020 Základy didaktiky ruštiny 1 - Informace o předmětu
RJ1020 Základy didaktiky ruštiny 1
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. v kombinovaném studiu 24 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJ1020/01: Čt 8:00–9:50 učebna 60, J. Krejčí
RJ1020/02: Pá 25. 2. 16:00–17:50 učebna 51, Pá 25. 3. 12:00–13:50 učebna 65, Pá 6. 5. 10:00–11:50 Virtuální místnost, Pá 13. 5. 8:00–9:50 Virtuální místnost, J. Krejčí - Předpoklady
- Znalost ruského jazyka na úrovni A2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-RJ3S) (6)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (4)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí se základní terminologií oboru, odbornou literaturou a metodickými časopisy pro výuky RJ. Nedílnou součástí je seznámení se s aktuálními učebnicovými soubory pro výuku RJ, strukturou a základními formami organizace vyučovacích hodin.
- Výstupy z učení
- Po absolvování výuky studenti si osvojí základní didaktickou terminologii, seznámí se s cíli výuky RJ, základními kurikulárními dokumenty, získají vědomosti o didaktických prostředcích ve výuce RJ na ZŠ a organizaci vyučovacích hodin.
- Osnova
- 1.-2. Didaktika ruštiny – její předmět, cíle, úkoly. Společný evropský referenční rámec. Rámcový vzdělávací program – cizí jazyk. Druhý cizí jazyk. Standardy
- 3.-4. Osvojování cizího jazyka. Mezijazykový vliv. Transfer a interference.
- 5.-6. Didaktické prostředky ve výuce ruštiny. Učebnicové soubory. Metodické časopisy pro výuku cizích jazyků.
- 7.-8. Vyučovací hodiny cizího jazyka. Klasifikace, struktura. Fáze vyučovacích hodin.
- 9.-10. Metody a specifika výuky ruského jazyka na ZŠ.
- 11.-12. Opakování. Diskuse o problematice učitelské profese.
- Literatura
- povinná literatura
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- doporučená literatura
- JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
- Výukové metody
- Seminář, workshopy - skupinové práce, diskuze
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích. Zápočet formou písemného testu.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/RJ1020