PdF:RJ1020 Základy didaktiky ruštiny 1 - Informace o předmětu
RJ1020 Základy didaktiky ruštiny 1
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. v kombinovaném studiu 24 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Janina Krejčí, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJ1020/01: každý lichý pátek 14:00–15:50 učebna 64, J. Krejčí
- Předpoklady
- Znalost ruského jazyka na úrovni A2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí se základní terminologií oboru, odbornou literaturou a metodickými časopisy pro výuky RJ. Nedílnou součástí je seznámení se s aktuálními učebnicovými soubory pro výuku RJ, strukturou a základními formami organizace vyučovacích hodin.
- Výstupy z učení
- Po absolvování výuky studenti si osvojí základní didaktickou terminologii, seznámí se s cíli výuky RJ, základními kurikulárními dokumenty, získají vědomosti o didaktických prostředcích ve výuce RJ na ZŠ a organizaci vyučovacích hodin.
- Osnova
- 1. Didaktika ruštiny – předmět, cíle, úkoly. Specifika a cíle výuky RJ na ZŠ.
- 2. Vyučování, učení se a osvojování cizího jazyka.
- 3. Didaktické prostředky ve výuce ruštiny. Učebnicové soubory a metodické materiály.
- 4. Organizační formy výuky. Didaktické metody, techniky a aktivity, cíle a způsoby realizace.
- 5. Vzdělávací potřeby žáků ZŠ. Specifické vzdělávací potřeby.
- 6. Vyučovací hodiny RJ na ZŠ. Cvičení jako prvek vyučovací hodiny.
- Principy volby, přípravy, provedení a způsoby kontroly cvičení.
- Literatura
- povinná literatura
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- doporučená literatura
- JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
- Výukové metody
- Seminář, workshopy - individuální a skupinové práce, diskuze, prezentace.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích. Pravidelné plnění domácích úkolů. Zápočet formou písemného testu.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/RJ1020