SP2914 Logopedická intervence u dětí s PAS

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bronislava Bubeníčková (cvičící)
Mgr. Radka Florianová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 18. 3. 8:00–13:50 učebna 10
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Absolvent předmětu se bude orientovat v oblasti podpory komunikační schopnosti u dětí s poruchou autistického spektra, bude seznámen s významem diferenciální diagnostiky. Získá informace o tom, jak ovlivňovat vývoj komunikační schopnosti u dětí s poruchou autistického spektra v raném a předškolním věku. Bude se orientovat v tom, jakým způsobem lze ovlivňovat problémy spojené s příjmem potravy u dětí s PAS.
Výstupy z učení
Student: - získá teoretické poznatky o možnostech logopedické intervence u dětí s PAS; bude se orientovat v základních oblastech podpory komunikační schopnosti dětí s PAS; osvojí si základní postupy při práci s rodiči dětí s PAS. - osvojí si základní poznatky o problematice senzorické dysfunkce u dětí s PAS.
Osnova
  • 1. Diagnostika vývoje komunikačních schopností u dětí s PAS 2. Sémanticko-pragmatický syndrom 3. Možnosti podpory komunikačních schopností 4. Způsoby práce s dítětem v raném věku 5. Způsoby práce s dítětem v předškolním věku 6. Spolupráce logopeda s rodinou 7. Senzorické dysfunkce u dětí s PAS 8. Senzorická integrace u dětí s PAS 9. Problémy spojené s příjmem potravy u PAS 10. Možnosti ovlivňování příjmu potravy u dětí s PAS
Literatura
    povinná literatura
  • DARDIGOVÁ, Jill C. a William L. HEWARD. Domluvme se. Kniha o smlouvách dětí a rodičů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 127 s. ISBN 978-80-210-8900-6. info
  • BARBERA, Mary Lynch a Tracy RASMUSSEN. Rozvoj verbálního chování. Jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 207 s. ISBN 978-80-210-9212-9. info
    doporučená literatura
  • HRDLIČKA, Michal. Mýty a fakta o autismu. 1. vyd. Praha: Portál, 2020, 182 s. ISBN 978-80-262-1682-7. URL info
Výukové metody
Seminář, bloková výuka. Diskuse nad specifikovanými tématy a kazuistikami dětí s PAS.
Metody hodnocení
Zápočet – student/ka vypracuje seminární práci v rozsahu 2-3 stran formátu A4 zohledňující problematiku komunikační schopnosti dětí s PAS nebo vytvoří pomůcku sloužící k podpoře komunikace u dětí s PAS a následně reflektuje v závěrečné diskusi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.