PdF:SPc506 Snoezelen - Informace o předmětu
SPc506 Snoezelen
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Pro uznání předmětu absolvuje student plánované semináře, dále vypracuje seminární práci (viz pokyny níže).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace souběžné postižení více vadami (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti využívání konceptu snoezelen u osob se zdravotním postižením. Na konci tohoto semináře bude student schopen porozumět vybraným postupům práce při realizaci snoezelenu v edukačním procesu a bude zvládat základní stimulační techniky u jedinců se zdravotním postižením.
- Výstupy z učení
- Očekávaní výstupy: student se orientuje ve vybavení snoezelenu; zná, k čemu jsou jednotlivé pomůcky určeny; zná vybrané postupy při realizaci snoezelenu v edukačním procesu; ovládá základní stimulační techniky u žáků se zdravotním postižením.
- Osnova
- 1. Historie snoezelenu . 2. Význam, cílová skupina 3. Výběr a výklad základních pomůcek snoezelenu, typy místností. 4. Další pomůcky (měkký nábytek, volba barvy místnosti atd.). 5. Organizace snoezelenu, dokumentace. 6. Cíle snoezelenu. 7. Metodické jednotky, zásady. 8. Metody facilitační (Bobath koncept, metoda V. Sherborne, míčkování, terapie objetím, ORT). 9. Využití konceptu bazální stimulace. 10. Polohování. 11. Podpora vestibulárního vnímání. 12. Snoezelen jako podpůrná edukační metoda. 13. Snoezelen jako volnočasová aktivita. 14. Snoezelen jako prostředek výplně volného času.
- Literatura
- doporučená literatura
- FILATOVA, Renata. Snoezelen-MSE. 1, Vyd. Frýde-Místek: Kleinwächter Josef, 2014, 160 s. ISBN 978-80-905419-3-1. info
- ORIEŠČIKOVÁ, Helena a Jana HRČOVÁ. Snoezelen. Ružomberok: Verbum - vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2010, 88 s. ISBN 978-80-8084-639-8. info
- FILATOVA, Renáta a Kateřina JANKŮ. Snoezelen. 1. vyd. Frýdek-Místek: Tiskárna Kleinwächter, 2010. ISBN 978-80-260-0115-7. info
- Výukové metody
- Seminář, interaktivní spolupráce, individuální exkurze, náslechy, samostudium, rozhovor.
- Metody hodnocení
- Kolokvium bude uznáno na základě absolvování plánovaných seminářů a odevzdání seminární práce v rozsahu 2 - 3 normostran (případová studie, úvaha, rešerše, anketa, rozhovor). Práce bude obsahovat 1 téma z níž uvedených: - jednu případovou studii, vztahující se k aplikaci snoezelenu u žáka s tělesným postižením - student může zpracovat úvahu na téma snoezelen - vypracovat rešerši z odborných knih, časopisů - zpracovat anketu nebo rozhovor na téma snoezelen (viz informace učitele).
- Informace učitele
- Upřesnění k výuce bude vždy poskytnuto vyučujícím na začátku semestru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SPc506