PdF:SZc049 Didaktika fyziky 1 - Course Information
SZc049 Didaktika fyziky 1
Faculty of EducationSpring 2022
- Extent and Intensity
- 0/0/1.2. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petr Novák, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Course objectives
- Learning objectives of the course are basic knowledge and understanding of teaching methodology of physics; the course provides basic skills of "didactic transformation" of physics knowledge, deals with determining educational objectives and use of teaching technology. The emphasis is placed on motivational teaching techniques.
- Learning outcomes
- After completing the course the student should know and know: Understand the definition of physics didactics as a discipline that integrates knowledge from physics, pedagogy and pedagogy psychology to implement basic stages of didactical transformation of physical contents To accept physics didactics as a key discipline for the training of a physics teacher.
- Syllabus
- 1. Introduction to purpose of didactics of physics 2. Physics education 3. Educational objectives of physics 4. Educational contents of physics 5. Educational technology in physics 6. Physics experiments 7. Physics tasks 8. Physics textbooks 9. ICT in physics 10. Diagnostics ans assessment in physics 11. Teaching and learning physics 12. Current problems of physics education
- Literature
- JANÁS, Josef and Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 93 s. ISBN 80-210-3624-9. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Oborové didaktiky a pedagogická praxe (subject didactics and teaching practice). In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, p. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
- JANÁS, Josef. Kapitoly z didaktiky fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 121, 25. ISBN 8021013346. info
- JANÁS, Josef. Mezipředmětové vztahy a jejich uplatňování ve fyzice a chemii na základní škole. Vyd. 1. V Brně: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1985, 87 s. info
- BROCKMEYEROVÁ, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : cvičení z didaktiky fyziky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 193 s. info
- KAŠPAR, Emil, Jozef JANOVIČ and František BŘEZINA. Problémové vyučování a problémové úlohy ve fyzice. 1st ed. Praha: SPN, 1982, 364 pp. Odborná literatura pro učitele. info
- KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
- Základy přírodních věd v pokusech. Translated by Vladimír Šimša - Vladimír Roskovec. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 230 s. URL info
- KAŠPAR, Emil. Kapitoly z didaktiky fyziky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 201 s. info
- KAŠPAR, Emil. Kapitoly z didaktiky fyziky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960, 195 s. info
- Teaching methods
- lectures and exercies
- Assessment methods
- Active participation at seminars. The examination consists of written and spoken part. Individual project.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2022/SZc049