PdF:XHVk10 Didaktika Hv 2 s reflektovanou - Informace o předmětu
XHVk10 Didaktika Hv 2 s reflektovanou praxí
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 konzultace, praxe. 1 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XHVk10/01: Pá 25. 2. 13:00–14:50 učebna 21, Pá 1. 4. 8:00–9:50 učebna 21, Pá 22. 4. 8:00–9:50 učebna 21, B. Knopová, D. Taylor
- Předpoklady
- XHVk06 Didaktika Hv 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit partituru k písni. Osvojit si základní hudebně-pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student: • zná charakteristiku nástrojů OI, dovede je funkčně využívat v propojení s písní, pohybovým prvkem i hudební teorií; • ovládá metodickou řadu pro hru na nástroje rytmické i melodické bicí; • má osvojené způsoby tvoření doprovodu k písním s využitím základních harmonických funkcí; • dovede využít hru na nástroje OI v rámci mezipředmětových vazeb; • ovládá základy hry na sopránovou zobcovou flétnu. • orientuje v problematice činností hudebně-pohybových; • dovede v praxi aplikovat pohybové a taneční hry; • má osvojenou metodickou řadu při nácviku tanečních prvků a dovede je využít při práci s písní a elementární klavírní skladbou; • dovede uplatnit pohybový prvek v propojení s říkadlem, básní, při práci s literárním textem – pohádkou; • dovede reflektovat svoji práci vzhledem k individualizovanému předškolnímu vzdělávání; • dovede hodnotit dovednosti dětí vzhledem k jejich dispozicím a možnostem.
- Osnova
- 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití v předškolním vzdělávání. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackery – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně-pohybová výchova – taneční a pohybová hra. Elementární pohybové prvky – hra na tělo, imitační hry, dirigování (předtaktí).
- Literatura
- doporučená literatura
- Náhradní obsah: Náhradní obsah: KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
- Náhradní obsah: Náhradní obsah: JURKOVIČ, Pavel. Na dávanou, Supraphon, Praha 1987, 52 s. KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v~1. – 5. ročníku základní školy. Brno 1985, 68 s.
- Náhradní obsah: Náhradní obsah: EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s. PACOVSKÁ,Květa. Muzikanti, co děláte?,Panton, 1988, 51 s.
- Náhradní obsah: Náhradní obsah: COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno, JAMU, 2013.
- Náhradní obsah: Náhradní obsah: VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
- Náhradní obsah: Náhradní obsah: KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
- Náhradní obsah: Náhradní obsah: KNOPOVÁ, B. Hudebně pohybová výchova v 1. – 5. ročníku ZŠ. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993.
- Náhradní obsah: Náhradní obsah: ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s~nimi. Praha, Portál, 1999, 152 s. ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000, 160 s.
- Náhradní obsah: Náhradní obsah: JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis. 1998.
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň – doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického a melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Ručně vyrobený hudební nástroj ze zbytkových, recyklovatelných či přírodních materiálů. Práce na učitelském portfoliu k hudebním činnostem v PV.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích b) Ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (3 lidové písně, 1 píseň v úpravě pro malé děti (h1, a1, g1, c2, d2)) se zachováním rytmu. c) 10 lidových písní, 4 umělé písně: zpěv, hra na klavír – transpozice 1 lidové písně o velkou sekundu (nahoru i dolů), dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). d) 2 říkadla/básničky – doprovod rytmický či pohybové ztvárnění. e) zpracování partitury ke 2 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů. f) Ručně vyrobený hudební nástroj ze zbytkových, recyklovatelných či přírodních materiálů. g) Práce na učitelském portfoliu k předmětu HČ.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/XHVk10