PdF:YPPk09 Poradenská praxe - Informace o předmětu
YPPk09 Poradenská praxe
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/1. 1 den. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lucie Štěpánková (přednášející)
- Garance
- Mgr. Lucie Štěpánková
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- YPPk09/OS01: Pá 6. 5. 8:00–13:50 MŠ, L. Štěpánková
- Předpoklady
- Praxe je propojena s předmětem Pedagogická komunikace a navazuje na předmět Diagnosticko-intervenční praxe. Prohlubuje praktické dovednosti související s interpretací a aplikací odborných doporučení poradenských pracovišť (PPP a SPC).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Předškolní pedagogika (program PdF, N-PP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi spolupráce školy se školskými poradenskými pracovišti a vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které souvisejí se vzděláváním dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Záměry: - seznámit studenty typy poradenských činností zaměřených na vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí nadaných; - seznámit studenty s činností školských poradenských zařízení (pedagogicko- psychologické poradny, speciálně pedagogická centrum); - vybavit studenty dovednostmi souvisejícími se zajištěním poradenství zákonným zástupcům dětí, v oblasti vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami; - seznámit studenty s různými typy plánů individuální podpory dítěte, doporučovaných školským poradenským zařízením.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - koordinovat spolupráci mateřské školy se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko- psychologické poradny, speciálně pedagogická centra) při zajišťování poradenských služeb; - předávat odborné informace z oblasti vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy; - poskytovat informace o specializovaných školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb dětem a jejich zákonným zástupcům;
- Osnova
- Návštěvy školského poradenského pracoviště: - Pedagogicko psychologická poradna; - Speciálně pedagogické centrum. 1. seznámení se zařízením/organizací, pracovníky, poskytovanými službami; 2. seznámení se s různými druhy podpory, poskytované cílovým skupinám; 3. seznámení s různými druhy výstupů školských poradenských zařízení směrem k dětem a jejich zákonným zástupcům a směrem k mateřské škole. Reflexe (nové poznatky, jejich využití pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, přínos praxe).
- Literatura
- doporučená literatura
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 stran. ISBN 8004252362. info
- Výukové metody
- Seznámení s vybraným školským poradenským zařízením a jeho činností, reflexe.
- Metody hodnocení
- Deník z praxe dle zadání, diskuse a reflexe praxe s odpovědnou osobou (vedoucí praxe). Studenti mají povinnost absolvovat praxi v pedagogicko psychologické poradně a ve vybraném speciálně pedagogickém centru. Zápočet.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/YPPk09