PdF:AJc217 Kultura, historie a literatura - Informace o předmětu
AJc217 Kultura, historie a literatura Velké Británie 3
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJc217/OS01: Pá 24. 2. 12:00–13:50 učebna 59, Pá 10. 3. 12:00–13:50 učebna 59, Pá 24. 3. 12:00–13:50 učebna 59, Pá 14. 4. 12:00–13:50 učebna 59, Pá 28. 4. 12:00–13:50 učebna 59, Pá 12. 5. 12:00–13:50 učebna 59, Z. Janík, L. Podroužková
- Předpoklady
- AJc216 Kultura, historie a literatura Velké Británie 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Anglický jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy – způsobilost vyučovat další předmět (program PdF, C-CV)
- ZS1 Anglický jazyk pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- The course addresses the period of British history and literature from 1900 till the present. The aim of the subject is to introduce chief authors, literary movements, historical events, cultural values and norms of the era and study their interdependence. The course models the concept of integrated, topic-based teaching and learning which uses discussions, problem-solving tasks, project work and other modern methods to enhance students´knowledge but also critical thinking skills, reading skills and linguistic, civil and other competencies. The class also models the integrated format of teaching history, literature and culture, with an emphasis on cross-curricular learning and tandem teaching.
- Výstupy z učení
- The student:
- will be able to read, analyse and interpret literary texts in English in the historical and literary context;
- will be able to detect mutual determination of historical events and their imprint in art;
- will have produced a portfolio showcasing their work both in class and outside, demonstrating their knowledge and competences;
- will have read two literary works of the period. - Osnova
- 1. Britain at the turn of the century and Modernism: Virginia Woolf;
- 2. World War I and the fall of the empire: the War poets;
- 3. The interwar period and World War II: dark vision of the future by George Orwell.
- 4. Britain in the 1950s: The Angry Young Men;
- 5. Britain in the 1960s: Postmodernism;
- 6. Britain in the 1970s and "herstory": women writers;
- 7. The 1980s and British ethnic writing.
- 8. The Devolution era and regional literatures.
- 9. Into the Millennium: contemporary British poetry.
- 10. Into the Millennium: contemporary British drama.
- 11. Into the Millennium: contemporary British literature for children and young adults.
- Literatura
- British history in perspective : British history in perspective (Houndmills, Basingstoke, England) (OCLC-830a). info
- JAVORČÍKOVÁ, Jana. A compendium of English literature : an annotated companion to English literature and literary theory. Vydanie prvé. Banská Bystrica: Vydavatel'stvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici Belianum, 2015, 201 stran. ISBN 9788055710044. info
- PECK, John a Martin COYLE. A brief history of English literature. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2002, xiii, 353. ISBN 0333791770. info
- THORNLEY, G. C. a Gwyneth ROBERTS. An outline of English literature. New ed. Harlow: Longman, 1984, 216 p. ISBN 0582749174. info
- OLIVERIUSOVÁ, Eva. A survey of English literature. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 163 s. info
- ELTON, Oliver. A survey of English literature. 1780-1830. Vol. 2 [Elton, 1912]. London: Edward Arnold, 1912, xii, 475 p. info
- Výukové metody
- Lectures, class activities and discussions, learning centres and project work.
- Metody hodnocení
- Continous assessment: class work and activities, portfolio
Formative assessment: portfolio and interview - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/AJc217