PdF:BIp027 Antropologie pro učitele - Informace o předmětu
BIp027 Antropologie pro učitele
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Martina Jančová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 12:00–12:50 učebna 10
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BIp027/02: St 10:00–11:50 laboratoř 83, M. Jančová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Absolvováním tohoto předmětu student: pochopí a bude schopen vysvětlit zákonitosti procesů fylogeneze organizmů, včetně člověka; popsat přestavbu lidského těla ze společných předků lidoopů a člověka - vysvětlit specifika lidského organismu nejen biologická, ale také psychická, kulturní a společenská chápat lidský organismus jako holistický systém dokáže názorně vysvětlit průběh jednotlivých fází lidské ontogeneze; porozumí a v diskusi dokáže přiblížit zákony vývoje a růstu člověka; bude schopen žáky ve třídě upozorňovat na mechanizmy poškozující lidské zdraví (mutageny, teratogeny, karcinogeny); bude schopen vysvětlit problematiku adaptability a variability lidských struktur biologických (fyzických, behaviorálních a sociokulturních) v minulosti i v přítomnosti.
- Výstupy z učení
- Student: používá správnou odbornou antropologickou terminologii a je schopen vybrat pojmy, fylogenetické a ontogenetické procesy odpovídající úrovni žáků ZŠ předvede antropometrická měření vývoje a vývinu živého lidského těla dokáže využít stále expozice pavilonu Anthropos k výuce fylogeneze člověka definuje lateralitu lidského těla a předvede jednoduchá vyšetření dominance hybných a smyslových orgánů, identifikuje specifické potřeby levorukých a žáků se zkříženou lateralitou dokáže je využít v pedagogické práci znalosti o neurofyziologickém podkladu paměti a učení.
- Osnova
- Přednášky:
- 1. Pojmy fylogeneze/ontogeneze, základní zákonitosti uplatňující se ve vývoji anatomicky moderního člověka a v ontogenezi jednotlivce. Biogenetický zákon Ernesta Haeckela. Průřez fylogenezí H.s. – I. 2. Fylogeneze H.s. – II., mechanizmy uplatňující se ve vzniku a vývoji druhů. 3. Fáze ontogeneze H.s. – přehled, stručné charakteristiky. 4. Období prenatální (gametogeneze, blastogeneze, organogeneze, oplození, preembryo, embryo). Embryopatie. Mutageny, teratogeny, karcinogeny. 5. Období prenatální (fetus, fetopatie). 6. Období perinatální. Porod. Specifika lidského porodu. 7. Novorozenec – charakteristika n. zralý, nezralý, donošený, nedonošený. 8. Období kojenecké, o. batolete. 9. Mladší školní věk. 10. Starší školní věk. 11. Puberta. Adolescence. 12. Dospělost a stáří.
- Praktická cvičení:
- 1. Hominizační proces, jeho fáze a etapy, vznik habituální bipedie, domněnky o vzniku lidské chůze. 2. Přestavba lidského těla v průběhu fylogeneze: dolní končetina, pánev, páteř. Vyšetření klenby nožní pomocí plantogramu a její význam. 3. Přestavba lidského těla v průběhu fylogeneze: horní končetina, trup, hlava. 4. Specifika lidské páteře a vyšetření její stavby a ohebnosti. 5. Metody hodnocení růstu a vývoje člověka. 6. Somatometrie. 7. Sexuální chování člověka v kontextu s lidoopy a jinými živočichy, jeho rozmnožovací strategie, výhody a nevýhody. 8. Prenatální vývoj a vývoj dítěte do čtyř let. 9. Puberta, její průběh a význam. Změny organismu v souvislosti se stárnutím. 10. Lateralita, potřeby levorukého dítěte. Praktické vyšetření laterality končetin a smyslových orgánů. 11. Učební úloha a její ukázka v pavilonu Anthropos. 12. Neurofyziologický základ paměti a učení.
- Literatura
- povinná literatura
- Elektronické studijní materiály k předmětu Individuální vývoj člověka: http://www.sci.muni.cz/anthrop/individualni-vyvoj-cloveka/
- VANČATA, Václav a Jaroslav MALINA. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie 13: Paleoantropologie - přehled fylogeneze člověka a jeho předků. Editor: Jaroslav Malina. Brno (CZ): Nadace Universitas Masarykiana v Brně, nakladatelství a vydavatelství Nauma v Brně, 2003, 212 s. Modulové učební texty pro studenty antropologie. ISBN 80-210-3049-6. info
- doporučená literatura
- Human evolution : processes and adaptations. Edited by Steven J. C. Gaulin. Revised second edition. San Diego, CA: Cognella, 2014, 491 stran. ISBN 9781626613676. info
- SVOBODA, Jiří. Předkové. Evoluce člověka. 1. vyd. Praha: Academia, 2014, 480 s. ISBN 978-80-200-2324-7. info
- Evoluce : příběh člověka. Edited by Alice M. Roberts. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2012, 256 s. ISBN 9788024235974. info
- ŠKODA, JIŘÍ - DOULÍK, PAVEL. Psychodidaktika. První. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8. info
- LANGMEIER, Miloš. Základy lékařské fyziologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 320 s. ISBN 9788024725260. info
- KITTNAR, Otomar. Fyziologické regulace ve schématech. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 228 s. ISBN 8071697826. info
- Výukové metody
- Cyklus teoretických přednášek. Slovní přednášky jsou doplněné vybranými ukázkami z odborných videoprogramů. Praktická cvičení, laboratorní protokoly, učební úloha v pavilonu Anthropos
- Metody hodnocení
- Hodnocení vyplněnosti laboratorních protokolů, předvedení učební úlohy v Anthroposu, ústní zkouška - 1 vylosovaná otázka.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/BIp027