PdF:OVp107 Seminář k etice - Informace o předmětu
OVp107 Seminář k etice
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 13:00–13:50 učebna 32
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
OVp107/02: Čt 17:00–17:50 učebna 63, S. Lesňák
OVp107/03: Čt 8:00–8:50 učebna 35, S. Lesňák - Předpoklady
- NOW( ovp106 Etika )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-OV2) (2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je za pomoci analýzy textů a diskuse pomoct studentům získat orientaci v současných etických teoriích v návaznosti na současné morální problémy současné společnosti a být schopný je aplikovat ve výuce.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen:
- diskutovat a předkládat odůvodněná rozhodnutí ohledně konkrétních morálních problémů,
- analyzovat etické přístupy
- interpretovat současný etický text
- aplikovat etické přístupy ve výuce občanské výchovy - Osnova
- 1) Osamělý člověk tváří v tvář globálním ohrožením - ekologická krize, světová chudoba, střet kultur. ztráta smyslu, úniky, osamělost, ztráta mravní orientace, svět zábavy. Sociologická kritika podle G. Lipovetského. 2) Příklad selhání modernizačního procesu – nacismus, komunismus. Otázky historické a kolektivní viny podle K. Jaspersa a G. Schwanové. 3) Postmoderní etika. 4) Humanistická morálka a výchova podle E. Fromma, podstata humanistického svědomí. 5) Ontologie a etika. Morální výzvy a riziká konstituování biofilní ekonomiky. 6) Nový životní styl LOHAS. Podnikatelská etika. Ekologismus a ekonomizmus. 7) Profesijní etiky. Učitelská etika. 8) Etická výchova v ČR. 9) Problémy současné bioetiky. Etika techniky a budoucnosti. 10) Feminizmus v etice. 11) Etika techniky 12) Scifi a morální dilemy v beletrii. Význam simulace
- Literatura
- doporučená literatura
- Teaching ethics. Edited by Rosamund M. Thomas. Suffolk, U.K.: Ethics International Press Ltd., 2011, xvii, 300. ISBN 9781871891133. info
- VALACH, Milan. Češi v neklidné době. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2006, 306 s. ISBN 8086263754. info
- WESTON, Anthony. Practical companion to ethics. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2002, xi, 96. ISBN 0195141997. info
- A companion to ethics. Edited by Peter Singer. 1st ed. Malden: Blackwell Pub., 1991, xxii, 565. ISBN 0631187855. info
- Výukové metody
- Skupinová diskuse.
- Metody hodnocení
- Seminář. Zápočet. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní práce v semináři (projekt eseje, prezentace v stanovený čas, diskuse). Prezentovaný projekt obsahuje intepretaci několik pozoruhodných myšlenek vybraného autora, analýzu výroků, zhodnocení výroků a nakonec zhodnocení koncepce celkově (použitelnost, slabé, silné stránky, přínos autora a koncepce, důsledky pro naše morální jednání, zaujetí postoje - argumentama podložené odmítnutí nebo přijetí pro vlastní život). Pro udělení zápočtu jsou povolené maximálně 3 vopřed ospravědlněné absence.
- Informace učitele
- Doporučená literatura: 1); LIPOVETSKY, G.: Soumrak povinnosti. Praha, Prostor, 1999. LIPOVETSKY, Gilles. Éra prázdnoty :úvahy o současném individualismu. Translated by Helena Beguivinová. 2. vyd. Praha: Prostor, 2001. RIESMAN, David. Osamělý dav: studie o změnách amerického charakteru : zkrácené a revidované vydání. Praha: Kalich, 2007.
2) JASPERS, K.: Otázka viny. Příspěvek k německé otázce. II. vydání. Praha: Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0244-6. Schwanová, G.: Ničivá moc dvojí morálky. Praha, Prostor, 2004.
3) BĚLOHRADSKÝ, Václav. Čas pléthokracie: když části jsou větší než celky a světový duch spadl z koně. Praha: 65. pole, 2021.
4) FROMM, E.:Člověk a psychoanalýza. Aurora, Praha 1997. Fromm, E.: Umění milovat. Portál, Praha 2015.
5)ŠMAJS, J., BINKA, B., ROLNÝ I.: Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. (část J. Šmajsa) GARVEY, James. Etika klimatické změny: co je a co není správné ve světě, který se otepluje. Praha: Filosofia, 2018.
6) ŠMAJS, J., Binka, B., Rolný I.: Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. (část I. Rolného, B. Binky)
7) JANOTOVÁ, Helena, Karel SCHELLE a Ilona SCHELLEOVÁ. Profesní etika. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. GLUCHMAN, Vasil, GLUCHMANOVÁ, Marta. Učiteľská etika. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. 2008.
8) Metodická příručka: http://www.etickeforumcr.cz/sites/default/files/eticka-vychova-pro-zs-a-ss.pdf LESŇÁK, S., ŠTĚRBA, R.: Mravná výchova v ČR a na českých územiach v minulosti. In: Ostium, roč. 13, 2017, č. 1. Dostupné na: https://ostium.sk/language/sk/mravna-vychova-v-cr-a-na-ceskych-uzemiach-v-minulosti/
9) KUŘE, Josef. Prospektivní bioetika: studie ke konceptu etiky biomedicínských technologií. Praha: Filosofia, 2020. BOWLES, Cennydd. Etika budoucnosti. Praha: Academia, 2021.
10)HELD, Virginia. Etika péče: osobní, politická a globální. Praha: Filosofia, 2015. FRASER, Nancy a kol. Feminismus pro 99 procent. Neklid, 2020.
11) BOWLES, Cennydd. Etika budoucnosti. Praha: Academia, 2021.
12) LESŇÁK, Slavomír. Etické aspekty v diele Egona Bondyho. In Vasil Gluchman. Etika v 19. a 20. storočí II. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta, 2021. (a libovolné scifi s etickými náměty) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/OVp107