PdF:SOk847 Drama Education 3 - Course Information
SOk847 Drama Education 3: Structure of Drama
Faculty of EducationSpring 2023
- Extent and Intensity
- 0/1.2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Dagmar Krišová (lecturer)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SOk847/01: Sat 18. 2. 13:00–16:50 učebna 19, Fri 24. 3. 14:00–16:50 učebna 19, Fri 14. 4. 14:00–16:50 učebna 19, Sat 13. 5. 17:00–19:50 učebna 19, D. Krišová, L. Polánková
- Prerequisites (in Czech)
- SOk830 Didactics of Drama Education && SOk840 Drama Education in Curriculum && SOk837 Drama Education in Curriculum
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 2/25, only registered: 0/25 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Child and Youth Afterschool Education (one-field combined) (programme PdF, B-VY)
- Assistant for Schools (programme PdF, B-VY)
- Course objectives
- Students will learn to create larger thematic units built on a story or other type of contiguous action that will enable them to learn to solve problems by actively identifying themselves with roles and situations, exploring ideas, events, and relationships.
- Learning outcomes
- After completing the course the student will be able to: Define the concept of school drama. Interpret professional literature in the field of school drama. Plan the structure of the school drama lesson.
- Syllabus
- 1. School drama, structured drama, children's drama 2. Structuring techniques 3. Structuring methods 4. The role of the teacher in the school drama 5. Preparation and realization of the school drama 6. Reflection of School Drama
- Literature
- required literature
- CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 1. vydání. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2007, 103 stran. ISBN 9788073310967. info
- SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
- recommended literature
- ULRICHOVÁ, I. Hrajeme si s pohádkami. Praha : Portál, 2000. ISBN 80- 7178-355-2.
- Webový odkaz na www.drama.cz.
- SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. Tvořivá dramatika, 2000, č.3.
- BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů :kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 80-7068-158-6. info
- MORGANOVÁ, Norah and Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
- BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
- Teaching methods
- practicum, role-play method, lecture, discussion, dramatization, observation, independent work
- Assessment methods
- oral examination
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 14 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2023, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2023/SOk847