SP4042 Výuka žáků se SVP II – poruchy chování a mentální postižení

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4042/Kombi01: Pá 10. 3. 8:00–13:50 učebna 51, So 18. 3. 14:00–19:50 učebna 51, So 25. 3. 8:00–13:50 učebna 51, So 29. 4. 8:00–13:50 učebna 51, V. Linhartová, P. Sochor
SP4042/Prez01: Po 16:00–17:50 učebna 52, Út 9:00–10:50 učebna 42, V. Linhartová, P. Sochor
Předpoklady
SZZ ze speciální pedagogiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvinout u studentů kompetentní a informovaný přístup k edukaci žáků se specifickými vzdělávacími potřebami souvisejícími s poruchami chování a emocí, s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra v základní a střední škole (v inkluzivním i speciálním systému škol).
Výstupy z učení
• Student je kompetentní a má informovaný přístup k výuce žáků se SVP v souvilosti s poruchami chování a emocí, s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra, • Student si na základě poznatků o charakteristikách příslušných postižení/znevýhodnění a jejich kontextu v procesech učení bude osvojovat dovednosti a kompetence pro jejich výuku, • Student bude umět formulovat individuální edukační potřeby těchto žáků a využívat speciálněpedagogické strategie výuky k jejich zvládání ve smyslu podopory a posilování kompetencí žáků a jejich provázení výchovně vzdělávacími procesy.
Osnova
  • Poruchy chování a emocí
  • 1. Porucha emocí a chování jako dynamický proces. Rozlišení situace dítěte s problémy v chování a dítěte s poruchami emocí a chování.
  • 2. Etiologické souvislosti vývoj tzv. problémového chování. Rizikové a ochranné faktory relevantní pro rozvoj tzv. problémového chování – teorie resilience. Otázky potřeb dětí s poruchami emocí a chování ve vyučovacím procesu/ve škole/v učení. Problematika strategií zvládání (coping).
  • 3. Práce na úrovni systému třídy, školy (školní řád, pravidla třídy, klima třídy, práce s kolektivem). Řízení třídy a chování ve třídě.
  • 4. Práce na úrovni individuální (kroky při zvládnutí záchvatového chování, kontrakt mezi učitelem a dítěte, komunikace ve třídě, komunikace s rodiči.
  • 5. Včasná identifikace rizikového vývoje chování (způsoby zhodnocení chování) a způsoby intervence.
  • Edukace žáků s lehkým mentálním postižením a poruchou autistického spektra
  • 1. Edukační potřeby žáků s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra, terminologická východiska.
  • 2. Osobnostní specifika žáků s lehkým mentálním postižením/ s poruchou autistického spektra ovlivňující edukační proces, specifika poznávacích procesů a variabilita vývojových zvláštností.
  • 3. Didaktické zásady, metody, formy a prostředky v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením a poruchou autistického spektra.
  • 4. Specifika metodik počátečního čtení a psaní v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením a poruchou autistického spektra.
  • 5. Strategie učení žáků s lehkým mentálním postižením a poruchou autistického spektra v inkluzivním a segregovaném prostředí základní a střední školy.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktuali. Praha: Grada, 2018, 387 stran. ISBN 9788027103782. URL info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 978-80-262-0693-4. URL info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 3. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 279 s. ISBN 978-80-210-6678-6. info
Výukové metody
Diskuze, práce s odborným textem – studium, analýza, komparace, seminární práce, porfolio
Metody hodnocení
Aktivní účast – 10 %, seminární práce – 30 %, portfolio – 10 %, zkouška – 50 %
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.