SPC004 Methodology 2

Faculty of Education
Spring 2023
Extent and Intensity
0/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Institute for Research in School Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in School Education – Faculty of Education
Prerequisites
SPC003 Methodology 1
The course is designed as a mandatory in the PhD study programme of Social Education and follows the course SPC003.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives
The course provides an introduction into nature of quantitative and qualitative methodology and into designing of research project. PhD students will apply the acquired skills in the implementation of their dissertation.
Learning outcomes
After completing the course, the student is able:
- to differentiate various types of research and research design;
- to propose and justify his/her own research project;
- to reflect a follow methodological standard in the field.
Syllabus
  • Types of research in Educational Science / Didactics: basic and applied research and development, quantitative and qualitative research, strategic and action research, monodisciplinary and interdisciplinary research, laboratory and field research, transversal and longitudinal research etc.
  • Research designs typical for Educational Science: experiment, action research, case study, video study, questioning etc.
  • Planning, realizing and evaluating research in Educational Science.
  • Standards of (methodological) quality of inquiry in Educational Science
Literature
    required literature
  • Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  • Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T. & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.
  • Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
  • Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno: L. Marek.
  • Maňák, J., Švec, V., & Švec, Š. (Eds.), (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido.
  • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
  • Švec, Š. et al. (2009). Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido.
  • Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427–454.
  • Novotná, H., Špaček, O., & Šťovíčková Jantarová, M. (2019). (Eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.
    recommended literature
  • Janíková, M. & Vlčková, K. et al. (2009). Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido. (kap. 1 a 2).
  • Tippelt, R. & Schmidt, B. (Eds.), (2010). Handbuch Bildungsforschung. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Páté, nezměněné vydán. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2021, 372 stran. ISBN 9788024650531. info
Teaching methods
lecturing, discussing, project proposing and evaluation
Assessment methods
Examination: evaluation of the dissertation project in written form and oral examination of methodological knowledge and skills.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught each semester.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2023/SPC004