PdF:SPc323 Counselling, Diagnostics and I - Course Information
SPc323 Counselling, Diagnostics and Intervention for Individuals with Behavioural Disorders I
Faculty of EducationSpring 2023
- Extent and Intensity
- 0/0/1.3. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Fri 3. 3. 8:00–13:50 učebna 51, Sat 11. 3. 8:00–13:50 učebna 51, Sat 18. 3. 8:00–11:50 učebna 51
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Additional studies to expand a professional qualification pursuant to Art. § 6 para. 1 letter b) No. 317/2005 Coll. (to obtain the qualification of a special pedagogue) and Studies in the field of special pedagogical sciences according to § 2 of Decree no. No. 317/2005 Coll. (to obtain the qualification of teacher of children and pupils with SEN) (programme PdF, C-CV)
- Additional studies to extend a professional qualification in Special Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- The aim is to extend the competences of students for informed approaches to the education of children and pupils at risk/behavour difficulties/disorders at the school environment. Students will be guided to the application procedures for the promotion, strengthening and guiding of the target group of children in the educational process at the system level, at school and in the class. Students will learn how to assess the specific educational needs of the target groups of pupils, set the objectives of the intervention, apply the intervention agreement.
- Learning outcomes
- Portfolio, project, presentation.
- Syllabus
- • Specifické edukační potřeby dětí s PECh
- • Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování
- •Vývojová specifika jako základ diagnostiky
- • Nástroje pro diagnostiku chování – standardizované/specifické
- • Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie
- • Vymezení spec. ped. poradenství/intervence ve vztahu k psychologickému poradenství/ k sociální práci
- • Model informované intervence – podpora, posilování, provázení 3P intervence
- • Komunikace jako specifický nástroj poradenství, mezioborová komunikace
- • Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata
- • Vedení případu, Holistický přístup k případové práci
- • Případová konference, Motivační rozhovory
- Literature
- required literature
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 pp. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- recommended literature
- VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi (Intervention for Inclusion). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 pp. ISBN 978-80-210-6645-8. info
- BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 pp. ISBN 978-80-7387-436-0. info
- BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 9788073677251. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004th ed. Praha: ISV, 2004. info
- Teaching methods
- Lecturers, class discussion, projects, study visit, homework, reading.
- Assessment methods
- Seminar work, project and presentaion, final work, ústní zkouška.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2023, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2023/SPc323