PdF:SPk305 Specialisation: Teaching Peopl - Course Information
SPk305 Specialisation: Teaching People with Behavioral Disorders 2
Faculty of EducationSpring 2023
- Extent and Intensity
- 0/0/2. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Thu 10:00–12:50 učebna 1
- Prerequisites
- SOUHLAS
SPk122 Specializace - Etopedie 1. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, B-SPD)
- Special Education (programme PdF, B-SPD, specialization Logopedy)
- Special Education (programme PdF, B-SPD, specialization Ostatní pedie)
- Course objectives
- The goal of the two-semestr course is to become familiar with the issues of education of children with behavioural and emotional difficulties/disorders. Finally, students should be able to: recognise and evaluate issues related to interventions in school facilities, issues related to criminal responsibility of children and youth.
- Learning outcomes
- Students will be informed about characteristic of children with emotional and behavioral difficulties/disorder and on the nature of educational needs of the children. Student will be able to orientate themselves within the system of counselling care and of residential institutions.
- Syllabus
- System approach towards education of students with behavioural disorders prevention of discipline problems school, class, discipline rules, evaluation, relationships, effectiveness of education - EBD associated with aggression - EBD associated with conflict - Issues of youth delinquency and criminality - CAN syndrome, educational context and association to EBD - ADD, ADHD, MBD as a risk factor - Classifications of EBD - Subcultures and a role of peers in EBD children's' life.
- Literature
- Kapitoly z etopedie.
- Kauffman, J. M., Brigham, F. J. (2009) Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press.
- Červenka, K., Vojtová, V. (2013) Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii: Resources for special educational intervention. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
- Miovský, M., Bártík, P. (2010) Primární prevence rizikového chování ve školství. 1.vyd. Praha: VFN v Praze.
- ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 2., přepracované vydání. Praha: Grada, 2014, 186 stran. ISBN 9788024746395. URL info
- KAUFFMAN, James M. and Timothy J. LANDRUM. Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth. Tenth edition. Singapore: Pearson, 2013, 467 stran. ISBN 9789814576116. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
- VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 pp. ISBN 978-80-7387-436-0. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Šesté, v Portálu páté v. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679224. info
- MATOUŠEK, Oldřich and Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence : možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 9788073678258. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). Brno: Press Muni, 2010, 330 pp. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). Brno: Press Muni, 2010, 330 pp. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže. Uvedení do problematiky (Youth subcultures. Introduction). 1st ed. Praha: Grada Publishing a. s., 2010, 288 pp. Politologie. ISBN 978-80-247-2907-7. info
- POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
- FISCHER, Slavomil and Jiří ŠKODA. Sociální patologie : analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 218 s. ISBN 9788024727813. URL info
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
- VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie (Introduction to special education of children with behavioural disorders). 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 pp. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
- KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
- STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. (The Studies of the Theory and Methodies of education). Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, MSD,, 2004, 155 pp. Studijní literatura. ISBN 80-86633-21-7. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
- STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 227 s. ISBN 80-7178-553-9. info
- HEIDEBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Vyd. 1. Praha: ISV, 1997, 108 s. ISBN 8085866234. info
- Teaching methods
- Theoretical training, interactive discussion, internships in schools and other educational institutions/facilities, seminar.
- Assessment methods
- Theoretical training, interactive discussion, internships in schools and other educational institutions, lectures, homework, essay, written exam.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
General note: Pokračování ve zvolené specializaci etopedie.
Information on the extent and intensity of the course: 24 hodin.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2023/SPk305