PdF:VZkM21 První pomoc ve školním prostře - Informace o předmětu
VZkM21 První pomoc ve školním prostředí
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2) (2)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je získání znalostí v oblasti laické první pomoci a zejména osvojené dovednosti posluchačů poskytnout základní ošetření a laickou první pomoc u akutních i chronických nemocí a úrazů. Cílem předmětu je připravit studenta tak, aby teoreticky i prakticky ovládal problematiku laické první pomoci a dokázal ukotvit téma PP v RVP ZV a problematiku PP didakticky transformovat do výuky na ZŠ. Významným prvkem ve výuce první pomoci je využití zážitkové pedagogiky.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
teoreticky a prakticky ovládat laickou první pomoc
reagovat v případě krizové situace
poskytnout adekvátní laickou první pomoc
dbát na vlastní bezpečí a uvědomovat si rizika spojená s poskytováním laické první pomoci
ukotvit PP v RVP ZV. - Osnova
- Obsah semináře:
- 1. Preventivní péče o zdraví, bezpečné chování v různých životních situacích a různých dopravních prostředcích, včetně mimořádných událostí, které ohrožují zdraví jedinců i celých skupin obyvatel; osobní bezpečnost žáku – jak se chovat k sobě navzájem, ohrožení zdraví při hrách a mimoškolních aktivitách
- 2. První pomoc: druhy zdravotnické první pomoci; základní druhy zdravotnického třídění; prevence úrazů (při sportovní a zájmové činnosti, v dopravě a v terénu, vazba na věkové zvláštnosti dětí)
- 3. Bezvědomí a resuscitace
- 4. Aspirace cizího tělesa
- 5. Neúrazové urgentní stavy
- 6. Vnější krvácení, velká ztráta krve, vnitřní krvácení
- 7. Otravy a poleptání
- 8. Termická poškození
- 9. Poranění pohybového aparátu, poranění páteře
- 10. Základy zdravotnické dokumentace, práva a povinnosti zdravotníků zotavovacích akcí
- 11. Ochrana veřejného zdraví, základy hygienických a protiepidemických opatření
- 12. Základy psychologické první pomoci, zvládání davové psychózy
- Obsah cvičení:
- 1. – 3. Nácvik první pomoci – repetitorium
- 4. Portály k výuce první pomoci
- 5. Analýza traumatologického plánu ZŠ
- 6. Exkurze na iktovou jednotku (Fakultní nemocnice u sv. Anny, dle možností)
- 7. Exkurze na záchrannou službu JmK (dle možností)
- 8. – 12. Didaktická transformace učiva
- Literatura
- povinná literatura
- www.resuscitace.cz
- https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2956
- KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Barbora ZUCHOVÁ, Milan MOJŽÍŠ, Martina BERNACIKOVÁ, Barbora CVEJNOVÁ, Radek TURIN, Petr ZAORAL a Petra SEBEROVÁ. Metodický materiál k výuce první pomoci. 3., aktual. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7674-7. URL info
- doporučená literatura
- KELNAROVÁ, Jarmila. První pomoc II : pro studenty zdravotnických oborů. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2013, 180 s. ISBN 9788024742007. info
- KELNAROVÁ, Jarmila, Jana SEDLÁČKOVÁ, Jana TOUFAROVÁ, Zuzana ČÍKOVÁ a Eva MATĚJKOVÁ. První pomoc II : pro studenty zdravotnických oborů. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 183 s. Sestra. ISBN 978-80-247-2183-5. info
- Výukové metody
- Přednáška, praktický nácvik, exkurze, didaktická transformace vybraného tématu.
- Metody hodnocení
- Závěrečný znalostní test, prezentace projektu a demonstrace praktických dovedností.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/VZkM21