PdF:ICJp15 Methodology of Czech Lang. 2 - Course Information
ICJp15 Methodology of Czech Language 2
Faculty of EducationSpring 2024
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Bc. Klára Březinová (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Petra Rozbořilová
Supplier department: Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- ICJp15/01: Wed 12:00–13:50 učebna 58, K. Březinová
ICJp15/02: Wed 16:00–17:50 učebna 58, K. Březinová
ICJp15/03: Wed 14:00–15:50 učebna 60, K. Březinová - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS15)
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives
- A mother tongue and teaching a style. After passing the course, the student can explain the concept and main principles of the current teaching a style. He or she knows well not only the objectives and content of teaching a style, but also he or she is well oriented in the core documents: an educational program RVP ZV-ŠVP ZV. He or she can explain various concepts in textbooks styles and controls the latest methods and procedures. In practice, he or she uses the knowledge of the stylistics formations discussed at the first educational grade, can draw on a preparation of a stylistic lesson consisting of invention, composition and stylistic parts. He or she controls the rules of spoken and written expression.
- Learning outcomes
- After finishing this course, the student will be able to: - define basic goals and tasks of teaching stylistics - compare the stylistics education materials in Czech language textbooks, point out their pros and cons, and appropriately argue - prepare a lesson of teaching stylistics - decide on the application of suitable methods in the practice of the individual phases of continuous cultivated speech, both spoken and written - use latest technology and suitable information sources - lead pupils to reflection and self-reflection in spoken or written form
- Syllabus
- 1. Character of the pupilsspeech in the first class of the primary school 2. Preparation of a teacher for a composition lesson. 3. Stylistic teaching in various types of the textbooks and RVP ZV. 4. Methods of workig with text and picture syllabus. 5. Stylistic units and figures. 6. Invention, composition and stylistic. 7. Speech exerciese of the pupils, evaluation, classification. 8. Written composition exercises, evaluation, classification, themes.
- Literature
- required literature
- KLÍMOVÁ, Květoslava, Helena ANDERSOVÁ, Jitka ALTMANOVÁ, Kamila BALHAROVÁ, Jarmila SULOVSKÁ, Petr KOUBEK and Jana NEDVĚDOVÁ. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1st ed. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015, 225 pp. ISBN 978-80-7481-145-6. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava and Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II (Czech in an Interesting and Communicative Way II). 1st ed. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava and Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I (Czech in an Interesting and Communicative Way). 1st ed. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- KVAPILOVÁ BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. ISBN 8004242510. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- recommended literature
- ŠRÁMEK, Rudolf. Domov jako zdroj poznatků o jazyce (Home as the Source of the Knowledge of the Mother Tongue). In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999th ed. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, p. 46-49. Řada jazyková a literární, sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
- HAUSER, Přemysl. Vlastenecká výchova v mateřském jazyce. (Patriotic Education in the Mother Tongue Teaching.). In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1st ed. Brno: PdF MU, 1999, p. 41-44. ISBN 80-210-2164-0. info
- MINÁŘOVÁ, Eva. Vlastenecká výchova ve slohovém vyučování (State Upbringing Instruction of Style). In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999th ed. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, p. 63-66. Řada jazyková a literární č. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava. Výchovné texty v učebnicích čes. jazyka pro 1. stupeň (Educational texts in textbooks of Czech language for primary school.). spoluautorka. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1st ed. Brno: PdF MU, 1999, p. 67-72. Řada jazyková a literární č. 29, svazek 146. ISBN 80-210-2164-0. info
- KNESELOVÁ, Helena. Výchovné texty v učebnicích pro 2. stupeň. (Educatory txts in textboocs for 2nd level of primary school.). In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1st ed. Brno: PdF MU, 1999, p. 72-75. ISBN 80-210-2164-0. info
- ČECHOVÁ, Marie and Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- not specified
- ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Učitel českého jazyka (The Teacher of the Czech Language). In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. Sborník příspěvků z konference k 80. výročí vzniku samostatného státu. 1999th ed. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1999, p. 82-87. SPPFMU, sv. 146, řada jazyková a literární sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
- Teaching methods
- A method of a controlled conversation; critical thinking, problem methods; method of correction and evaluation of essays; a method of individual work and teamwork, a method of spoken exercise.
- Assessment methods
- Type of teaching: seminar The course ends with a written examination consisting of two parts: didactics of the language and didactics of style. The content of the written test is given by thematic areas of both disciplines comprising 12 teaching tasks. Student must correctly solve 10 of them.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Předpokladem pro absolvování předmětu je úspěšné ukončení předmětu ICJp13
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/ICJp15