PdF:IVc515 Pokročilé postupy měření chová - Informace o předmětu
IVc515 Pokročilé postupy měření chování a experimentálního designu
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/5.8. 70 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (cvičící)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Behaviorální analytik - akreditovaný kvalifikační kurz (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na předmět Úvod do měření chování a experimentálního designu. Představuje pokročilé vnitrosubjektové výzkumné postupy a designy vhodné pro měření chování a způsoby grafické prezentace, interpretace a analýzy behaviorálních dat jak v klinické praxi, tak behaviorálním výzkumu. Cílem předmětu je seznámit účastníky s nejčastěji používanými formáty experimentálního designu s důrazem na vytvoření dovedností pro využití těchto znalostí v praxi behaviorálního analytika. Studenti se naučí vhodně vybírat systém měření a graficky prezentovat získaná data. Dále také kombinovat výzkumné designy a interpretovat behaviorální data.
- Výstupy z učení
- Absolventi předmětu dokáží analyzovat a rozhodnout, které měřitelné dimenze chování (frekvence, doba trvání, latence, intenzita a topografie) je vhodné použít pro měření chování u konkrétního klienta/pacienta. Dokáží prakticky provést kontinuální a diskontinuální měření všech měřitelných dimenzí chování a vést při měřeních asistenty behaviorálního analytika a behaviorální techniky. Dokáží prakticky použít pokročilé prostředky pro zaznamenávání dat (behaviorální formuláře, check-listy) a vytvořit odpovídající grafické znázornění vývoje chování včetně akceleračních grafů. Absolventi mají pokročilé znalosti kvality měření, zejména konceptů validity, reliability a přesnosti měření. Využívají pokročilé metody a techniky experimentálního designu a dokáží navrhnout a vypracovat komplexní studii v rámci vnitosubjektového experimentálního designu s využitím reverzního formátu, formátu měnících se intervencí, měnících se kritérií, několikeré základny a kombinací těchto formátů.
- Osnova
- měření výskytu chování
- přímé a nepřímé míry chování
- dimenze chování a jejich měření
- měření formy a síly chování
- design měnícího se kritéria
- hodnocení validity a reliability postupů měření
- výběr systému měření, vytvoření systému měření, procedurální integrita
- závislé a nezávislé proměnné
- vnitřní a vnější validita
- grafická prezentace
- grafická interpretace, úroveň, trend a variabilita
- dočasné vztahy mezi proměnnými
- single-case experimental design - hlavní rysy, výhody, tvorba a editace
- Literatura
- Kennedy, C. H. (2005). Single-case designs for educational research. Prentice Hall.
- Kratochwill, T. R., & Levin, J. R. (2014). Single-case intervention research: Methodological and statistical advances. American Psychological Association.
- Bailey, J. S., & Burch, M. R. (2017). Research methods in applied behavior analysis. Routledge.
- COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Third edition. Harlow: Pearson, 2020, 945 stran. ISBN 9781292324630. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
30 h teorie 40 h cvičení.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IVc515