PdF:IVk002 Genderově senzitivní vzděláván - Informace o předmětu
IVk002 Genderově senzitivní vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IVk002/KombiPred01: Pá 23. 2. 11:00–12:50 učebna 35, Pá 12. 4. 8:00–10:50 učebna 35, Pá 19. 4. 11:00–13:50 učebna 35, L. Jarkovská
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Studující se naučí rozeznávat dopady genderových stereotypů a dalších typů znevýhodnění na vzdělávací proces a šířeji i na nerovnosti ve vzdělávání, seznámí se s obsahem pojmu genderově senzitivní pedagogika, naučí se techniky pro vedení výuky tak, aby na ní participovali všichni žáci a využívat takových obsahů, které reflektují životní zkušenosti a historii mužů i žen. Studující budou diskutovat a formovat vlastní názor na genderové aspekty ve vzdělávání a zpracují odborné práce na vlastní zvolená témata (např. problematiku genderově citlivých učebnic, možnosti většího zapojení dívek/chlapců do různých předmětů, problematiku genderových stereotypů při poradenství volby povolání a další). S externími odbornicemi a odborníky absolvují specializované workshopy zaměřené na kritickou reflexi témat jako je vzdělávání v oblasti sexuální výchovy, genderově senzitivní učební materiály, vliv společnosti na volbu povolání a další.
- Výstupy z učení
- Studující porozumí genderové perspektivě, budou schopni analyzovat pedagogické procesy z hlediska rovnosti a nediskriminace na základě genderu a sexuality. Budou schopni evaluovat různé vzdělávací nástroje, strategie a obsahy z hlediska genderové citlivosti a vytvářet samy vhodné prostředí i kurikulum.
- Osnova
- 1. Genderové nerovnosti ve vzdělávání – horizontální a vertikální segregace ve vzdělávání, oborové rozdíly a jejich důsledky, dopady genderových nerovností ve vzdělávání, projevy genderovanosti vzdělávání na různých stupních. 2. Principy genderově senzitivní pedagogiky (obsah, aktivity, materiály) - základy genderově citlivého jazyka 3. Genderové stereotypy a diskriminační zobrazování žen a mužů (nejen) v učebnicích – analýza zobrazování žen a mužů v učebnicích, médiích a reklamě 4. Pedagogický přístup k dívkám a chlapcům – rozdíly v přístupu vyučujících, genderové stereotypy a jejich dopady, metody sebeevaluace vyučujících 5. Genderová tematika napříč předměty - okruhy a témata pro genderově citlivý přístup: Dějepis, výuka jazyků, matematika, fyzika, společenské vědy a další. Workshopy genderově citlivých metod. 6. Vybraná témata genderově citlivého vzdělávání – sezintivní učební materiály, přístup k dívkám a chlapcům ve výuce, komunikace genderově specifických témat (mýtus krásy, poruchy přijmu potravy, homofobie a transfobie)
- Literatura
- povinná literatura
- JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013, 250 s. Edice Studie. ISBN 978-80-7419-119-0. info
- Genderově citlivá výchova: kde začít? : příručka pro vyučující základních a středních škol, vydaná v rámci projektu Rovné příležitosti v pedagogické praxi. Edited by Anna Babanová - Jozef Miškolci. Praha: Žába na prameni, 2007, 151 stran. ISBN 9788023987980. info
- doporučená literatura
- SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy : sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a feminity v průběhu základní školy. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016, 274 stran. ISBN 9788074192296. info
- VALDROVÁ, Jana, Blanka KNOTKOVÁ-ČAPKOVÁ a Pavla PACLÍKOVÁ. Kultura genderově vyváženého vyjadřování. MŠMT, 2010. info
- Příručka pro genderově citlivé výchovné poradenství. Edited by Irena Smetáčková. Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2007, 76 stran. ISBN 9788087110003. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, workshops, prezentace
- Metody hodnocení
- Skupinová seminární práce, Kolokvium
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IVk002