MA0029 Specifické vzdělávací potřeby v matematice

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/4/1.3. 16 hodin (kombinovaná forma). 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (cvičící)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Veseláková (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MA0029/KombiSem01: Pá 23. 2. 13:00–16:50 učebna 41, Pá 12. 4. 12:00–15:50 učebna 41, Pá 10. 5. 12:00–15:50 učebna 41, J. Veseláková
MA0029/PrezSem01: Po 9:00–12:50 učebna 5, J. Veseláková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět bude vyučován, bude-li zapsáno alespoň 30 studentů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student je schopen po absolvování disciplíny aplikovat poznatky pro výuku žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Student je schopen po absolvování disciplíny aplikovat poznatky pro výuku žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.
Osnova
  • Dílčí funkce matematické gramotnosti, specifické poruchy učení, dyskalkulie, její příčiny a projevy. Reedukační postupy. Individuální vzdělávací plán. Práce s nadanými žáky v matematice.
Literatura
    povinná literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Žáci se specifickými vzdělávacími potřebami a jejich vzdělávání v matematice. In Setkání učitelů matematiky. první. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 49-62. ISBN 978-80-210-4675-7. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další poruchy učení u žáků 2. stupně ZŠ. první. Praha: IPPP ČR, 2006, s. 127-133. ISBN 80-8656-13-5. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003, 263 s. ISBN 80-7178-800-7. info
    doporučená literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena a Milena VAŇUROVÁ. Objevováním známého učíme objevovat neznámé. In Učitel a nadaný žák. první. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2008, s. 7-18. ISBN 978-80-7392-054-8. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Postavení dyskalkuliků na základní škole. In Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV. první. Brno: Paido, 2007, s. 263-268. edice pedagogické literatury, č.272. ISBN 978-80-7315-162-1. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ, Milena VAŇUROVÁ a Miloslav BLAŽEK. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. 2000, 93 s. ISBN 80-85931-89-3. info
Výukové metody
Seminář.
Metody hodnocení
zápočet, projekt, 70% účast
Informace učitele
Požadavky ke splnění předmětu, pokud bude studující na mobilitě v zahraničí a bude mu uznán ISP: splnění 2 úkolů
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/MA0029