SOk221 Pedagogicko-psychologická diagnostika

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s možnostmi a úskalím pedagogicko-psychologické diagnostiky, se zásadami práce s diagnostickými metodami, s užitím diagnostických metod u jednotlivých klientů. Získají přehled o základních testových a klinických metodách. Cílem předmětu je také získání praktické zkušenosti s procesem diagnostikou.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu: • má přehled o hlavních oblastích diagnostiky a jejích cílech • rozumí limitům využití různých metod • kriticky hodnotí psychometrické charakteristiky diagnostických metod • aplikuje tyto vědomosti v různých diagnostických situacích • je schopen použít některé metody
Osnova
  • • Cíle pedagogicko-psychologické a pedagogické diagnostiky. Hlavní oblasti pedagogicko-psychologické diagnostiky. Diagnostika psychomotorického vývoje, nadání, smyslových schopností, specifických poruch učení, osobnosti, sociálních aspektů fungování, diagnostika a psychopatologie, diagnostika a náprava/terapie, autoevaluace. • Historický vývoj diagnostiky v psychologii a pedagogice. Diagnostika jako tvorba diagnózy a jako proces posuzování (assessment). Rizika a úskalí diagnostiky. Zásady práce s diagnostickými metodami, etické principy, kompetence. • Typy diagnostických metod. Psychometrické a klinické metody, kvalitativní a kvantitativní přístup. Výkonové testy, dotazníky, projektivní a psychosémantické metody. • Výkonové testy. Nároky kladené na testy, jejich vyhodnocování a administraci – validita, reliabilita, objektivita. Úrovně měření, normy. Klasická teorie testů. Testy didaktické a testy inteligence. • Dotazníkové metody. Validita a reliabilita dotazníků. Způsob práce s dotazníkovými daty. Limity využití dotazníků. • Klinické a kvalitativní postupy. Anamnéza, rozhovor, pozorování, posuzovací schémata. Postupy při registraci a uchování informací, interpretační rámec. • Text jako diagnostický materiál. Volné vyprávění (narace), využití podnětového materiálu (nedokončené věty, slovníkové a asociační postupy). • Analýza produktů. Kresba a hra v diagnostice. Normativní a projektivní přístup k práci s kresbou. • Projektivní metody. Psychosémantika, individuální tvorba významu. • Sociometrie, posuzování sociální pozice a psychosociálního zázemí klienta.
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
  • TER LAAK, Jan. Psychologická diagnostika. Jak řešit otázky klientů : Průvodce pro studenty, výzkumníky a praktické diagnostiky. I. Historie, principy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 174 s. ISBN 978-80-210-8036-2. info
  • URBÁNEK, Tomáš, Denisa DENGLEROVÁ a Jan ŠIRŮČEK. Psychometrika : měření v psychologii. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 319 stran. ISBN 9788073678364. URL info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
  • GOULD, Stephen Jay. Jak neměřit člověka :pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Lidové noviny, 1998, 436 s. ISBN 80-7106-168-9. info
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. 5., přeprac. a dopl. vyd.,. Praha: Portál, 2002, 125 s. ISBN 8071785997. info
  • PETERSON, Linda Whitney a Milton Edward HARDIN. Děti v tísni : příručka pro screening dětských kreseb. Vyd. 1. Praha: Triton, 2002, 141 s. ISBN 8072542370. info
Výukové metody
Přednášky, práce s diagnostickými nástroji (testy), skupinová diskuse
Metody hodnocení
Semestrální úkol (administrace vybraných diagnostických metod, sepsání zjištění), zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SOk221