SP2171 Logopedie a surdopedie 1 - sluchové postižení

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marína Štibrányiová (cvičící)
Garance
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2171/Kombi01: Pá 12. 4. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 10. 5. 8:00–13:50 učebna 53, R. Horáková
SP2171/Prez01: St 11:00–12:50 učebna 52, M. Štibrányiová
Předpoklady
Kurz je zaměřen na aktivní účast studentů prostřednictvím diskusních lekcí, přípravy na lekce a samostatné práce v anglickém jazyce s odbornými texty. Cílem je nejenom osvojení teoretických znalostí, ale také praktická aplikace do reálného prostředí s důrazem na týmovou spolupráci a reflexi získaných poznatků.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět si zapisují všichni, mimo neslyšících studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz navazujícího magisterského studia v oblasti surdopedie je koncipován s cílem prohloubit kontextuální myšlení a umožnit propojení existujících znalostí s předchozími dovednostmi z bakalářského studia. Hlavním záměrem kurzu je aktualizace témat na základě současného vědeckého poznání, s důrazem na kritickou analýzu informací a jejich praktickou aplikaci. Kurz se zaměřuje na individuální metodický rozvoj a týmovou spolupráci, která má přímý dopad na praxi v oblasti osvěty týkající se sluchového postižení. Jeho struktura podporuje aktivní participaci studentů prostřednictvím diskuzních lekcí, přípravy na výuku a individuální práce s odbornými texty v anglickém jazyce. Cílem není pouze získání teoretických znalostí, ale také praktická aplikace v reálném prostředí, s důrazem na kolektivní spolupráci a reflexi získaných poznatků.
Výstupy z učení
Studenti budou schopni analyzovat a kriticky posuzovat informace týkající se sluchového postižení, a to jak z teoretického, tak praktického hlediska. Studenti budou schopni reflexe svého učení a aplikace získaných poznatků do praxe prostřednictvím samostatné práce a přípravy na lekce. Studenti budou mít znalost legislativního rámce v oblasti vzdělávání a poradenství pro jedince se sluchovým postižením, což je klíčové pro poskytování podpůrných opatření a služeb. Studenti budou schopni navrhovat inovativní přístupy k podpoře jedinců se sluchovým postižením a k vytváření inkluzivního prostředí pro jejich vzdělávání a životní prostředí.
Osnova
  • • Týmová spolupráce při komplexním diagnostickém vyšetření sluchových vad a mezioborové vztahy. • Klasifikace vad a poruch sluchu. • Sluchová protetika • Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. • Legislativní podmínky poskytování poradenských služeb. • Střediska rané péče pro sluchově postižené - náplň činností a personální obsazení. • Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené - náplň činností a personální obsazení. • Tinnitus • Sluchová vada a další přidružené postižení
Literatura
  • NEUBAUER, Karel. Kompendium klinické logopedie : diagnostika a terapie poruch komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 767 stran. ISBN 9788026213901. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu : funkční hodnocení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 124 stran. ISBN 9788021081307. info
Výukové metody
teoretická příprava na výuku, diskuse, samostatná práce, skupinová práce, projektová výuka
Metody hodnocení
týmový projekt, úkoly do výuky, seminární/metodická práce, ústní zkouška
Navazující předměty
Informace učitele
https://is.muni.cz/go/wyoynq
Podklady pro uzavření předmětu, výukové materiály k přípravě na výuku jsou k dispozici v interaktivní osnově předmětu. Týmový projekt, samostatná seminární/metodická práce, aktivní příprava na výuku a participace ve výuce. Možné dvě absence ve výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět si zapisují všichni, mimo neslyšících studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.