SP2712 Speciálněpedagogická diagnostika logopedická

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Veronika Včelíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2712/Kombi01: Pá 15. 3. 8:00–13:50 učebna 50, Pá 5. 4. 8:00–13:50 učebna 50, V. Včelíková
SP2712/Prez01: St 13:00–14:50 učebna 24, V. Včelíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá základní poznatky o diagnostice narušené komunikační schopnosti a metodách, které lze v rámci speciálně pedagogické, logopedické diagnostiky použit. V rámci předmětu budou prezentovány možnosti mezioborové spolupráce v realizaci diagnostického procesu, student se seznámí se specifiky spolupráce s klientem, rodiči apod. Výuka zahrnuje teoretické i praktické vstupy v podobě analýzy případových studií, zpracování materiálů a pomůcek, které je možné v diagnostickém procesu využít.
Výstupy z učení
Student se orientuje v možnostech mezioborové spolupráce v rámci komplexní diagnostiky narušené komunikační schopnosti a poradenství poskytovaném cílové skupině – dětem a žákům s narušenou komunikační schopností; zná základní postupy diagnostiky narušeného komunikační schopnosti; umí popsat základní metody diagnostiky narušené komunikační schopnosti.
Osnova
  • Vymezení problematiky narušené komunikační schopnosti. Model logopedického vyšetření. Obecné postupy logopedického vyšetření. Mezioborová spolupráce. Spolupráce s dítětem, žákem s narušenou komunikační schopností. Charakteristika metod a postupů využívaných v naší logopedické praxi. Metody a postupy využívané v diagnostice porozumění řeči. Metody a postupy využívané v diagnostice řečové produkce. Metody a postupy využívané v diagnostice dílčích složek. Tvorba záznamového archu. Případové studie – prezentace diagnostických postupů, diskuse. Prezentace pomůcek a materiálů – diskuse.
Literatura
    povinná literatura
  • LECHTA, Viktor a KOL. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003, 360 s. info
    neurčeno
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 89 s. ISBN 8021033541. info
Výukové metody
seminář, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
zpracování pomůcek a materiálů dle pokynů vyučující a jejich prezentace; předmět je ukončen testem (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75% správných odpovědí). Ústní zkouška.
Informace učitele
Další literatura• Dvořák, J. (1998) Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica. • Dvořák, J. (1999) Slovní patlavost-verbální dyspraxie. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica. • Gangale, D. C. (2004) Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing. • Klenková, J. (2006) Logopedie. Praha: Grada Publishing. Klenková, J. (2000) Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově opožděných dětí. Brno: Paido.. Lechta, V. (2004) Koktavost. Praha: Portál.• Lechta, V. (2002) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. • Lechta, V. (1990) Logopedické repetitorium. Bratislava. • Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecifický narušený vývin reči. Bratislava. • Lechta, V. (1990) Logopedické repetitorium. Bratislava. • Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. • Monatová, L. (2000) Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido. • Neubauer, K. (1997) Poruchy řečové komunikace u dospělých osob. Asociace klinických logopedů ČR. • Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido • Vašek, Š. (1984) Špeciálněpedagogická diagnostika a prognostika. Bratislava. • Vohradník, M. (2001) Poruchy řečové komunikace u velofaryngeální insuficience. Dolní Břežany: Scriptorium.• Časopisy:• Speciální pedagogika, časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Vydává PdF UK v Praze
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.