PdF:SP2906 Psychomotorika - Informace o předmětu
SP2906 Psychomotorika
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Aneta Němčanská (pomocník), Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (zástupce) - Garance
- Mgr. Hana Šeráková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Hana Šeráková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2906/Kombi01: Pá 8. 3. 14:00–17:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 17. 5. 10:00–13:50 tělocvična Poříčí 31, H. Janošková, H. Šeráková
SP2906/Kombi02: Pá 5. 4. 13:00–16:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 10. 5. 10:00–13:50 tělocvična Poříčí 31, H. Janošková, H. Šeráková
SP2906/Prez01: Po 12:00–13:50 tělocvična Poříčí 31, H. Janošková, H. Šeráková - Předpoklady
- SP2330 nebo SP2902
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit studenty využívat intervenční potenciál psychomotorických aktivit pro posilování individuálních zdrojů jedinců s postižením/znevýhodněním pro zvládání sociální interakce, rozvoj motorických a mentálních funkcí.
- Výstupy z učení
- Studentka/student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti psychomotoriky. Získané vědomosti a dovednosti dokáže využít při ovlivňování mentálních funkcí, pohybových schopností a dovedností jedinců s postižením/znevýhodněním ve vztahu k vnímání sociální, materiální a osobní oblasti psychomotoriky.
- Osnova
- 1.Teoretické vědomosti v návaznosti na Evropské fórum psychomotoriky a členění na jednotlivé oblasti. 2.Práce s e-publikací s psychomotorickou náplní. 3.Seznámení s netradičními pomůckami podle jednotlivých psychomotorických oblastí. 4.Materiální oblast. 5.Sociální oblast. 6.Osobní oblast. 7.Mezinárodní zkušenosti. 8.Shrnutí učiva, praktické ukázky studentů a zpětná vazba.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠERÁKOVÁ, Hana, Jaroslav VRBAS, Daniela JONÁŠOVÁ a Aneta NĚMČANSKÁ. Psychomotorika nejen pro děti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021. Elportál. ISBN 978-80-210-9900-5. PURL url html info
- BLAHUTKOVÁ, Marie, Jiřina KLENKOVÁ a Dana ZICHOVÁ. Psychomotorické hry : pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 56 s. ISBN 9788021036277. info
- BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Edited by Jana Mazálková, Illustrated by Iveta Höferová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 92 s. ISBN 80-210-3067-4. info
- ADAMÍROVÁ, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem : základy psychomotoriky. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2000, 68 s. info
- doporučená literatura
- ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
- GEDDES, Heather. Attachment in the classroom : the links between children's early experience, emotional well-being and performance in school. First published. London: Worth Publishing, 2006, vii, 152. ISBN 9781903269084. info
- Výukové metody
- Slovní, názorně demonstrační a praktické, zpětnovazební.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast v hodinách; Představení (zhotovení) psychomotorické pomůcky, praktický výstup a písemné zpracování jejího využití v rámci jedné psychomotorické aktivity.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SP2906