PdF:SPc208 Jednopřípadové výzkumné strate - Informace o předmětu
SPc208 Jednopřípadové výzkumné strategie v praxi
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 6 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit pokročilé výzkumné strategie ve speciální pedagogice se zaměřením na výzkum jednoho či několika málo subjektů pro využití v praxi studentů speciální pedagogiky. Vzhledem k vysoké míře interindividuálních rozdílů mezi subjekty, která je dána jak jejich typicky velkou heterogenitou, tak často nízkým počtem srovnatelných subjektů, se ve speciálně pedagogické metodologii často využívá jak kvalitativních, tak smíšených nebo kvantitativních výzkumných strategií s nízkým počtem informantů, respondentů nebo subjektů. V rámci předmětu budou představeny pokročilé náležitosti pro tvorbu případových studií a experimentálních studií s vnitrosubjektovými plány s několika málo nebo pouze jedním subjektem výzkumu. Součástí předmětu bude také návrh vlastního experimentálního výzkumu s vhodně zvoleným experimentálním designem a způsoby sběru dat o chování.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni:
- popsat možnosti aplikace výzkumných strategií s jedním nebo několika málo subjekty
- vysvětlit výhody a nevýhody vnitrosubjektového experimentálního designu s ohledem na validitu a reliabilitu.
- vybrat vhodný typ experimentálního designu a adekvátní způsob měření cílového chování
- aplikovat vhodnou výzkumnou strategii a připravit projekt výzkumu využitelný ve speciálně pedagogické praxi - Osnova
- 1. Výzkum s malým počtem subjektů nebo jedním subjektem (N1) – možnosti využití
- 2. Využití N1 výzkumných strategií v kvalitativním a kvantitativním a smíšeném výzkumu
- 3. Případové studie – příprava a realizace vlastního projektu případové studie; výběr zkoumaných subjektů, jevů a institucí; sběr dat, analýza dat, sepisování a zveřejňování případové studie.
- 4. Experiment s nízkým/jedním N – možnosti využití vnitrosubjektového designu
- 5. Limity validity a reliability vnitrosubjektového designu
- 6. Projekt vnitrosubjektového experimentu - příprava a realizace vlastního experimentálního projektu; výběr zkoumaných subjektů; sběr dat – měření chování, grafické znázornění, analýza dat, sepisování a zveřejňování případové studie.
- Literatura
- povinná literatura
- ODOM, Samuel L., et al. Research in special education: Scientific methods and evidence-based practices. Exceptional children, 2005, 71.2: 137-148.
- Úvod do metodologie psychologického výzkumu : jak zkoumat lidskou duši. Translated by Petr Bakalář, Illustrated by Ján Ferjenčík. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 255 s. ISBN 9788073678159. URL info
- MERTENS, Donna M. a John A. MCLAUGHLIN. Research and evaluation methods in special education. Thousand Oaks: Corwin Press, 2004, xiv, 275. ISBN 0761946535. info
- doporučená literatura
- YIN, Robert K. Case study research and applications: Design and methods. SAGE Publications, 2017.
- LANE, Justin D.; GAST, David L. Visual analysis in single case experimental design studies: Brief review and guidelines. Neuropsychological rehabilitation, 2014, 24.3-4: 445-463.
- COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. Harlow: Pearson, 2014, iv, 751. ISBN 9781292023212. info
- Výukové metody
- Seminář, tvorba vlastního výzkumného projektu
- Metody hodnocení
- Zpracování experimentálního projektu výzkumu s jedním subjektem
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Požadavky ke splnění předmětu, pokud bude studující na mobilitě v zahraničí a bude mu uznán ISP: Samostatné nastudování učebních materiálů a vypracování všech úkolů v interaktivních osnovách.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SPc208