PdF:SPc292 Oftalmopedie – základní diagno - Informace o předmětu
SPc292 Oftalmopedie – základní diagnostické postupy v oboru zrakové terapie
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 12 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace oftalmopedie (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními diagnostickými metodami vyšetření funkčního vidění u dětí se zrakovým postižením, dospělých a seniorů se zrakovým postižením a osob s kombinovaným postižením. Studenti se seznámí s medicínskými i speciálně pedagogickými testy na vyšetření zrakové ostrosti, zorného pole, kontrastní citlivosti, barvocitu a dalších zrakových funkcí. Studenti se naučí tyto testy využívat. Studenti se seznámí s činností zrakových terapeutů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat působnost a rozsah práce zrakového terapeuta včetně legislativního ukotvení
- orientovat se v diagnostických metodách vyšetření zrakových funkcí u dětí a dospělých se zrakovým postižením a osob s kombinovaným postižením
- základním způsobem vyšetřit zrakovou ostrost, zorné pole, kontrastní citlivost, barvocit a další zrakové funkce
- využívat speciálně pedagogické diagnostické testy zrakových funkcí - Osnova
- Zraková terapie – definice a legislativa
- • Definice zrakového postižení
- • Vývoj zrakových funkcí
- • Zraková ostrost – definice a diagnostika
- • Zorné pole – definice a diagnostika
- • Kontrastní vidění - definice a diagnostika
- • Barevné vidění - definice a diagnostika
- • Poruchy binokulárního vidění - definice a diagnostika
- • Správná funkce zrakových center - definice a diagnostika
- • Diagnostika zrakových funkcí – konzervativní postupy, metodika Lea Hyvärinen, alternativní způsoby vyšetřování
- • Speciálně pedagogické diagnostické testy
- Literatura
- povinná literatura
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- Výukové metody
- přednáška, video, diskuse, simulace
- Metody hodnocení
- Písemný test v polovině semestru, závěrečná ústní zkouška
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SPc292