SZ6062 Virtuální třída

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Gabriela Šimková (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Gabriela Šimková
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 83 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
  • popsat a pochopit možnosti vedení distanční výuky a výuky obohacené o ICT
  • uvést klady a zápory využívání ICT ve výuce
  • být schopen kombinovat různé multimediální nástroje pro vedení výuky
  • obhájit roli technologií v současném vzdělávání
  • posoudit možnosti elektronických učebních materiálů a elektronického učebního prostředí ve vztahu k žákům základních škol
  • Výstupy z učení
    Student bude po absolvování předmětu schopen:
  • poukázat na to, v čem je výuka s využitím ICT nástrojů a technologií unikátní
  • definovat klíčové pojmy z oblasti digitálních technologií ve vzdělávání
  • aplikovat do hodin principy zdravého užívání technologií
  • používat online nástroje, které umožňují tvorbu a sdílení interaktivních prvků do hodin
  • používat vybrané systémy pro podporu online vzdělávání
  • představit nejrozšířenější informační systémy v českém školním prostředí
  • poukázat na to, proč je důležité zavádět do škol základy algoritmického myšlení
  • Osnova
    • Úvodní týden
    • Didaktická specifika vyučování s využitím ICT
    • Nástroje na realizaci testů, anket a dotazníků
    • Online systémy pro podporu vzdělávání
    • Konektivismus jako vzdělávací teorie
    • Elektronická třídní kniha
    • Online nástroje spolupráce a komunikace
    • Elektronické učebnice
    • Online nástroje umožňující tvorbu
    • Roboti ve výuce
    • Tablety a smartphony ve výuce
    • Interaktivní tabule
    • Virtuální realita ve vzdělávání
    Literatura
    • ČERNÝ, Michal. Webináře ve vzdělávání: pedagogické a didaktické aspekty. Brno: Flow, 2015, 86 s. ISBN 978-80-88123-04-0. info
    • ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie : mezi tradičním a moderním pojetím. 1. vydání. Brno: Paido, 2009, 172 stran. ISBN 9788073151874. info
    Výukové metody
    Předmět je vyučován online v prostředí MS Teams. Nemá stanoven pevný čas v rozvrhu. Čas ke studiu si stanovuje sám student.
  • Samostatné studium studijních textů
  • Spolupráce a sdílení v prostředí online kurzu
  • Poslech podcastů
  • Průběžné individuální online konzultace a mentoring
  • Zpracování digitálních artefaktů
  • Metody hodnocení
  • 3 povinné individuální konzultace ověřující průběžné porozumění tématům a práci nad závěrečným výstupem
  • kolokvium bude uděleno na základě závěrečných výstupů zpracovaných dle Dohody o průchodu kurzem
  • Informace učitele
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Výuka probíhá každý týden.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.