PdF:SZc008 Teorie a metodika výchovy - Informace o předmětu
SZc008 Teorie a metodika výchovy
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Předmět Teorie a metodika výchovy je do kurikula doplňujícího pedagogického studia zařazen s cílem osvojení si výchovných kompetencí pro práci ve školním i mimoškolním prostředí. Zprostředkuje zkušenost s metodami rozvoje osobnosti (oblast volní, mravní, estetická, sociální apod.). Seminář je zaměřen na seznámení se se souborem specifických výchovných konceptů (teorií), jejichž znalost je součástí širších profesních kompetencí učitele.
- Výstupy z učení
- Výstupy z učení:
. Na konkrétních příkladech popsat praktické oblasti výchovy a provázat je s vybranými a vhodnými teoriemi s praktickými příklady.
. Popsat výchovné působení v práci učitele, vymezit vztah výchovy, kázně, autority a moci.
. Navrhnout postupy pro práci s autoritou a kázní ve výchově. Vymezit výchovné působení třídního učitele, popsat spolupráci třídního učitele s dalšími aktéry výchovně-vzdělávacího procesu (zejména s rodiči žáků).
. Popsat a na konkrétních příkladech rozvést podstatu sociálního a osobnostního rozvoje.
. Navrhnout aktivity a činnosti jak pracovat s tématem hodnot v procesu výchovy a vzdělávání.
. Orientovat se v nových inovativních edukativních přístupech a to i na základě představení vybraných koncepcí vzdělávání z oblasti alternativních škol a koncepcí.
. - Osnova
- 1) Výchova: vymezení a pojetí výchovy, výchova v práci učitele, výchova v kurikulu (RVP ZV, RVP GV, RVP SOV – zejména v průřezových tématech a klíčových kompetencích).
- . 2) Teorie a metodika výchovy: vymezení teorie a metodiky, globální výchova ve vztahu k průřezovým tématům, příklad metodiky globální výchovy.
- . 3) Autorita učitele, typy autority učitele, zdroje autority, autorita a moc ve školní třídě, moc učitele.
- . 4) Výchovné působení třídního učitele. Kompetence třídního učitele. 5) Kázeň ve školní třídy, vymezení kázně, proaktivní a reaktivní řízení třídy, pravidla třídy a práce s nimi, příklady nekázně a nespolupráce (rezistence) žáků a způsoby jejich řešení. Vtah rodiny a školy.
- . 6) Agresivita a šikana ve školní třídě, kyberšikana. Vymezení šikany, fáze šikany, řešení šikany z pozice učitele a ve spolupráci s poradenskými pracovišti (školní poradenské pracoviště, PPP, SVP).
- .
- Literatura
- Výukové metody
- diskuse, skupinová práce, individuální příprava
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SZc008