So226 Theoretical and applied concepts of leisure

Faculty of Education
Spring 2024
Extent and Intensity
0/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
So226/01: Sat 24. 2. 9:00–12:50 učebna 39, Sat 16. 3. 9:00–12:50 učebna 34, Sat 18. 5. 9:00–12:50 učebna 34, M. Kaplánek
So226/02: Thu 22. 2. 14:00–17:50 kancelář vyučujícího, Thu 14. 3. 14:00–17:50 učebna 19, Thu 21. 3. 14:00–17:50 učebna 19, Thu 4. 4. 14:00–17:50 učebna 19, Thu 18. 4. 14:00–17:50 učebna 19, Thu 16. 5. 14:00–19:50 učebna 19, M. Kaplánek
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je reflexe pojmu "scholé" (leisure) a fenoménu "volný čas", jejich významu v současné společnosti a výzev, které z toho vyplývají pro pedagogiku (výchova ve volném čase, skze volný čas a pro volný čas).
Learning outcomes (in Czech)
Student umí
- rozlišit antický pojem "scholé" a jeho současné ekvivalenty od moderního pojmu volný čas
- reflektovat vývoj volného času v době moderní a postmoderní a usuzovat z tohoto vývoje na konkrétní význam volného času pro jednotlivce i společnost
- formulovat aktuální akcenty "pedagogiky volného času" a dát je do souvislosti se studovaným oborem - orientovat se v současných sociologických výzkumech zaměřených na volný čas - aplikovat koncepci "education for leisure" v podmínkách škol a školských zařízení
Syllabus (in Czech)
  • Předmět prohlubuje základní teoretická pojednání o fenoménu "volný čas", které studenti získali v bakalářském studiu. V tomto předmětu je pohled na volný čas rozšířen o aspekty historické, sociologické a filosofické.
  • Probíraná témata:
  • 1. Pojetí času v různých dobách a kulturách
  • 2. Biblické pojetí času
  • 3. Čas ve filosofickém diskursu (Sokol)
  • 4. Pojem antického „scholé“ (Platón, Aristoteles, současná reflexe: Arendtová)
  • 5. Kontemplace (mnišská tradice, současná reflexe: Pieper)
  • 6. Novověký pojem práce / novověký pojem volného času
  • 7. Tři interpretace vzniku moderního pojmu „volný čas“ (Nahrstedt, Opaschowski, Giesecke)
  • 8. Společnost "volného času" (Veblen, Dumazédier, Opaschowski, současná reflexe)
  • 9. Specifika volného času v konzumní společnosti a současné náhledy na volný čas
  • 10. Volný čas dětí a mládeže
  • 11. Aktuální výzkumy volného času dětí a mládeže
Literature
    required literature
  • NĚMEC, Jiří, Michal KAPLÁNEK, Ivo JIRÁSEK, Markéta KOŠATKOVÁ, Richard MACKŮ, Dušan KLAPKO, Michal PAŘÍZEK and Petr SOJÁK. Pedagogika volného času (Pedagogy of leisure). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2023. Elportál. ISBN 978-80-280-0461-3. PURL url html info
  • KAPLÁNEK, Michal, Věra PATOČKOVÁ and Anna DUDOVÁ. Volný čas dětí staršího školního věku (Leisure of Older School-Age Children). České Budějovice: Nakladatelství Jihočeské univerzity, 2022, 173 pp. ISBN 978-80-7394-934-1. URL info
  • KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 207 stran. ISBN 9788026212508. info
  • NĚMEC, Jiří. Mládež a volný čas (Youth and the leisure time). In Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, p. 379-384. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. info
    recommended literature
  • SOJÁK, Petr. Sociální pedagogika a volný čas na Katedře sociální pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně (Social Education and Leisure Time at the Department of Social Education at the Faculty of Education, Masaryk University in Brno, Czech Republic). Sociální pedagogika. 2020, vol. 8, No 2, p. 142-147. ISSN 1805-8825. URL info
  • HOFBAUER, Břetislav. Kapitoly z pedagogiky volného času : soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. Edited by Michal Kaplánek. Vydání 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010, 164 stran. ISBN 9788073942403. info
    not specified
  • SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas : vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 115 s. ISBN 8024610396. info
  • HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 176 s. ISBN 8071789275. info
  • SELUCKÝ, Radoslav. Člověk a jeho volný čas : pokus o ekonomickou formulaci problému. Vyd. 1. Praha: Československý spisovatel, 1966, 203 s. URL info
  • FILIPCOVÁ, Blanka. Člověk, práce, volný čas. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1966, 155 s. URL info
Teaching methods (in Czech)
prezentace tématu
skupinová práce
diskuse
Assessment methods (in Czech)
ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12.
The course is also listed under the following terms Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2024, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/So226