PdF:TI2016 Didaktika - exkurze - Informace o předmětu
TI2016 Didaktika - exkurze
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 8 h. konz./sem. (komb. stud.). 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- TI2016/01: Čt 8:00–9:50 učebna 25, Z. Hodis
- Předpoklady
- Zájem o poznání provozu různých výrobních i opravárenských provozů. Vlastní zkušenosti dané předchozí účastí na některé podobné akci v rámci studia na katedře.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TE2) (2)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozšíření základních schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií. Zejména jde o osvojení vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky. Dále osvojení vědomostí a dovedností, které potřebují učitelé pro přípravu odborných materiálů, exkurzí a besed pro žáky základních škol.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií.
- osvojit si vědomosti a dovednosti pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
- přípravit odborné materiály pro exkurzi žáků základních škol.
- navrhnout písemnou příprava odborné exkurze do výrobního podniku. - Osnova
- 1. Technika a technické vzdělávání jako součást všeobecného vzdělávání.
- 2. Příprava a realizace vyučovacího procesu.
- 3. Technologie vyučování technickým předmětům na základní škole – teorie vyučování, oborová didaktika.
- 4. Technická muzea a vzdělávací instituce v pedagogické praxi.
- 5. Odborná exkurze jako progresivní vyučovací forma.
- 6. Ekologická a environmentální výchova jako součást technické a informační výchovy.
- 7. Vyučovací metody a prostředky v předmětech technického a informačně technologického charakteru.
- 8. Volba povolání a role exkurze.
- Literatura
- FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Exkurze jako specifická forma výuky. 1. vydání. Praha: Raabe, 2010, 7 s. Poradce k volbě povolání. ISSN 1801-8440. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2001, 92 s. ISBN 80-210-2641-3. info
- Výukové metody
- Písemná i praktická příprava, studium odborných materiálů
- Metody hodnocení
- Konzultovat a odevzdat plán exkurze do výrobního podniku.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/TI2016