ITIp03 Aplikace techniky 1

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Šťastná (cvičící)
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání vědomostí a dovedností v oblasti práce s papírem a drobným materiálem. Ve cvičeních se studenti seznámí se současným pojetím v oblasti práce s materiály, s pracovními pomůckami a nástroji využívanými při práci s žáky na 1. stupni ZŠ a aplikují tyto poznatky při realizaci námětů z přírodnin, papíru a kartonu, drátu, fólie a modelovacích hmot. Dále si student osvojí zásady bezpečnosti a hygieny práce a osvojí si techniky práce s prvky lidových zvyků, tradic a řemesel v rozsahu vzdělávací oblasti Člověk a svět práce.
Výstupy z učení
Studenti: 1. Navrhnou a popíšou pracovní pomůcky a nástroje používané při práci s přírodními materiály. 2. Určí druhy a sezónní sběr přírodnin a jejich tematické využití podle ročních období. 3. Realizují náměty pro praktickou činnost v oblasti práce s přírodninami. 4. Vysvětlí zásady práce s papírem, výrobu papíru, přehled papírenských materiálů, jejich zpracování a použití. 5. Realizují náměty pro praktickou činnost v oblasti skládání, stříhání, modelování, pletení a dekorování z papíru. 6. Budou schopni reflektovat aktuální trendy při tvorbě portfolia námětů z přírodnin, papíru a kartonu, drátu, fólie a modelovacích hmot. 7. Vysvětlí a popíšou vhodné pracovní pomůcky, nářadí a nástroje pro práci s technickými materiály 8. Vysvětlí zásady bezpečnosti a hygieny v praktickém vyučování. 9. Aplikují materiály při tvorbě zvykoslovných předmětů v průběhu roku v rámci lidových zvyků, tradic a řemesel.
Osnova
  • Sylabus cvičení (po týdnech či blocích): 1. a 2. týden: Vzdělávací oblast Člověk a svět práce, zásady bezpečnosti a hygieny práce v praktickém vyučování na 1. stupni ZŠ. 3. a 4. týden: Čtvero ročních období při práci s přírodními materiály - pracovní pomůcky a nástroje pro práci s přírodními materiály, přehled současných technik práce s přírodninami, sezónní sběr a jeho tematické využití podle ročních období. 5. a 6. týden: Papírový svět - výroba papíru, přehled papírenských materiálů, jejich zpracování a použití, náměty pro praktickou činnost z oblasti skládání, stříhání, modelování, pletení a dekorování z papíru. 7. a 8. týden: Přírodní a technické materiály v lidových tradicích a řemeslech – tvorba zvykoslovných předmětů pro jednotlivá roční období. 9. a 10. týden: Práce s technickými materiály - pracovní pomůcky a nástroje pro práci s technickými materiály, rozdělení drobného technického materiálu, tvorba námětů z technických materiálů, bezpečnost a hygiena při práci. 11. a 12. týden: Netradiční techniky s tradičními materiály – aplikace modelovacích hmot v praktickém vyučování, tváření plastových fólií, drátěné hlavolamy.
Literatura
  • CLAYCOMBOVÁ, P. Školka plná zábavy. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-913-2.
  • TAKÁČOVÁ, E. Význam hry se stavebnicí. Informatorium, 2000, č. 3-8.
  • PEDEVILLA, Pia. Tvořit se dá ze všeho! : přes 300 nápadů pro malé i velké ruce. Translated by Petra Langrová. Ostrava: Anagram, 2011, 143 s. ISBN 9788086331799. info
  • UHŘÍČKOVÁ, Alena a Zdena MALÍKOVÁ. Kouzlo zapomenutého : práce s přírodními materiály. 2. vydání. Brno: Rezekvítek, 2001, 57 stran. ISBN 8090295428. info
  • KARPETOVÁ, Barbara a Kateřina ŽALSKÁ. Nenuda : v duchu českých tradic. Photo by Pavel Štecha. 1. vyd. Praha: Prostor, 1996, 55 s. ISBN 8085190397. info
Výukové metody
Praktická cvičení.
Metody hodnocení
Student vytvoří portfolio námětů z papíru a drobných přírodních a technických materiálů ve formě metodických listů a zpracuje tematicky zaměřený výukový projekt, který obhájí.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.