IVp002 Genderově senzitivní vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studující se naučí rozeznávat dopady genderových stereotypů a dalších typů znevýhodnění na vzdělávací proces a šířeji i na nerovnosti ve vzdělávání, seznámí se s obsahem pojmu genderově senzitivní pedagogika, naučí se techniky pro vedení výuky tak, aby na ní participovali všichni žáci a využívat takových obsahů, které reflektují životní zkušenosti a historii mužů i žen. Studující budou diskutovat a formovat vlastní názor na genderové aspekty ve vzdělávání a zpracují odborné práce na vlastní zvolená témata (např. problematiku genderově citlivých učebnic, možnosti většího zapojení dívek/chlapců do různých předmětů, problematiku genderových stereotypů při poradenství volby povolání a další). S externími odbornicemi a odborníky absolvují specializované workshopy zaměřené na kritickou reflexi témat jako je vzdělávání v oblasti sexuální výchovy, genderově senzitivní učební materiály, vliv společnosti na volbu povolání a další.
Výstupy z učení
Studující porozumí genderové perspektivě, budou schopni analyzovat pedagogické procesy z hlediska rovnosti a nediskriminace na základě genderu a sexuality. Budou schopni evaluovat různé vzdělávací nástroje, strategie a obsahy z hlediska genderové citlivosti a vytvářet samy vhodné prostředí i kurikulum.
Osnova
  • 1. Genderové nerovnosti ve vzdělávání – horizontální a vertikální segregace ve vzdělávání, oborové rozdíly a jejich důsledky, dopady genderových nerovností ve vzdělávání, projevy genderovanosti vzdělávání na různých stupních. 2. Principy genderově senzitivní pedagogiky (obsah, aktivity, materiály) - základy genderově citlivého jazyka 3. Genderové stereotypy a diskriminační zobrazování žen a mužů (nejen) v učebnicích – analýza zobrazování žen a mužů v učebnicích, médiích a reklamě 4. Pedagogický přístup k dívkám a chlapcům – rozdíly v přístupu vyučujících, genderové stereotypy a jejich dopady, metody sebeevaluace vyučujících 5. Genderová tematika napříč předměty - okruhy a témata pro genderově citlivý přístup: Dějepis, výuka jazyků, matematika, fyzika, společenské vědy a další. Workshopy genderově citlivých metod. 6. Vybraná témata genderově citlivého vzdělávání – sezintivní učební materiály, přístup k dívkám a chlapcům ve výuce, komunikace genderově specifických témat (mýtus krásy, poruchy přijmu potravy, homofobie a transfobie)
Literatura
    povinná literatura
  • JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013, 250 s. Edice Studie. ISBN 978-80-7419-119-0. info
    doporučená literatura
  • SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy : sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a feminity v průběhu základní školy. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016, 274 stran. ISBN 9788074192296. info
  • VALDROVÁ, Jana, Blanka KNOTKOVÁ-ČAPKOVÁ a Pavla PACLÍKOVÁ. Kultura genderově vyváženého vyjadřování. MŠMT, 2010. info
  • Genderově citlivá výchova: kde začít? : příručka pro vyučující základních a středních škol, vydaná v rámci projektu Rovné příležitosti v pedagogické praxi. Edited by Anna Babanová - Jozef Miškolci. Praha: Žába na prameni, 2007, 151 stran. ISBN 9788023987980. info
  • Příručka pro genderově citlivé výchovné poradenství. Edited by Irena Smetáčková. Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2007, 76 stran. ISBN 9788087110003. info
Výukové metody
seminář, diskuse, workshops, prezentace
Metody hodnocení
Skupinová seminární práce, Kolokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.