PdF:SO501 Techniky speciální pedagogiky - Informace o předmětu
SO501 Audiovizuální techniky pro děti se znevýhodněním
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Kateřina Štěpařová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je tvorba krátkých videí pro děti s poruchou autistického spektra dle instrukcí rodičů dítěte. Studenti konzultují s rodiči stav dítěte, jeho záliby, stereotypní chování, oblasti, kterých se dítě obává a snaží se spolu vymyslet koncepci, která by byla nejvhodnější pro konkrétní dítě.
Poté se studenti scházejí v týmech a natáčejí krátká videa v domácnostech dítěte nebo na místech potřebných dle konzultací rodičů. Snímek je pak zpracován a upraven studenty a předán rodiči, který pak videa představuje svému dítěti. Od rodiče se očekává zpětná vazba. Reflexe rodičů jsou předkládány studentům a jsou konzultovány další vhodné postupy, díky nim se v práci natáčení videí pokračuje.
Studenti si mohou přerozdělit role mezi sebou – konzultace s rodiči, hraní rolí dle scénáře, stříhání snímků a jejich finální úprava, vytvoření vhodných kostýmů. Učitel oslovuje vhodné rodiče dětí s PAS, vysvětluje strategie metod a alternativních technik, garantuje aktivity studentů. Práce na tvorbě motivačních videí pro děti s PAS je převážně individuální – možnost natočení videí v rámci seminářů nebo v domácím prostředí dítěte. Student (v kostýmu pohádkové postavičky) může být s dítětem v kontaktu i „online“ prostřednictvím videohovorů a pravidelně s dítětem pracovat. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
1) pojmenovat specifika práce s dětmi s PAS, identifikovat a shrnout důležité rysy jedinců s poruchou autistického spektra
2) vést komunikaci s rodiči dětí s PAS, analyzovat a navrhovat vhodné aktivity pro konkrétní dítě s PAS
3) navrhnout rodičům či pedagogickým pracovníkům vhodné terapie, které by dětem s PAS pomohly při osvojení nových dovedností – ABA terapie, Son rise, Play Wisely, senzorické učení a hraní, Dennyho metoda (seznámit je především s efektivitou uvedené metod), určit a popsat současné domácí a zahraniční trendy v terapiích vhodných pro děti s PAS
4) vytvořit audiovizuální pomůcku pro děti s PAS, vytvořit edukační pomůcky pro děti s PAS – k hře, učení, osvojení si základních hygienických potřeb, pomůcky na základě strukturovaného učení – denní režim, týdenní režim, struktura činnosti, komunikační deník, aplikace AAK (augmentativní a alternativní komunikace)
5) analyzovat chování a jednání dítěte s PAS na základě doložené komunikace s jeho rodiči a následně navrhnout individualizovaný plán a sestavení harmonogramu jednotlivých motivačních videí a stanovení jejich zaměření a cílů. - Osnova
- 1. podzim 2024 – „teoretický vhled do problematiky autismu.“ Rozdělení poruch autistického spektra, práce s dětmi s PAS, podpůrné terapie pro děti s PAS - ABA terapie, Son rise, Play Wisely, sensorické učení a hraní, Dennyho metoda, děti s poruchou komunikace – vývojová dysfázie, opožděný vývoj řeči, AAK - augmentativní a alternativní komunikace), funkční komunikace, komunikační deník, Dennyho metoda a její principy. „Tvorba motivačních videí pro konkrétní děti s PAS“ – úvodní seznámení s technikou. Návštěvy dětí s PAS v ZŠ praktické Vídeňská – práce s žáky v kostýmech pohádkových postaviček.
- 2. Jaro 2025 – „Seznámení se s možnostmi programů na stříhání videí.“ Dennyho metoda a její principy. Tvorba motivačních videí pro konkrétní děti s PAS. Seznámení se správnou technikou Dennyho metody – pravidla, která by se měla dodržovat, aby video bylo pro dítě efektivní. Seznámení se s možnostmi programů na stříhání videí, programů pro doplnění videa o piktogramy – program InPrint 3, Symwriter 2, práce s klíčovacím plátnem. Návštěvy dětí s PAS v ZŠ praktické Vídeňská – práce s žáky v kostýmech pohádkových postaviček.
- 3. Podzim 2025 – „Dennyho metoda a její principy“. Tvorba motivačních videí pro konkrétní děti s PAS. Seznámení se s dítětem a rodiči. Představení charakteru dítěte, záliby, stereotypního chování, spouštěče amoků, komunikace dítěte, jeho obavy. Zvolení vhodné strategie pro vybrané dítě, výroba kostýmu a příprava rolí a scénářů, samotné natáčení snímků, úprava filmů. Předání snímků rodičů, očekáváná zpětná vazba od rodičů. Reflexní setkání studentů, nejlépe i s rodičem, zhodnocení, domluva na další spolupráci. Návštěvy dětí s PAS v ZŠ praktické Vídeňská – práce s žáky v kostýmech pohádkových postaviček.
- 4. Jaro 2026 – „Seznámení se s oblastmi, které děti s PAS těžko zvládají.“ Dennyho metoda a její principy. Tvorba motivačních videí pro děti s PAS. Seznámení se s oblastmi, které děti s PAS těžko zvládají - lékařská ošetření, pestrá strava a zdravý jídelníček, návštěva nových a neznámých míst, oblékaní, zvládání nebezpečných situací, důležité události v životě dítěte – narozeniny, Vánoce, nástup do školky, zápis do školy, příchod sourozence do rodiny. Reflexní setkání studentů, zhodnocení, domluva na další spolupráci. Návštěvy dětí s PAS v ZŠ praktické Vídeňská – práce s žáky v kostýmech pohádkových postaviček.
- 5. Podzim 2026 – „Tvorba edukačních pomůcek pro děti s PAS.“ Dennyho metoda a její principy. Tvorba edukačních pomůcek pro děti s PAS. Tvorba motivačních videí pro konkrétní děti s PAS v domácím prostředí dítěte (v rámci města Brna). Seznámení se s dítětem a rodiči. Představení charakteru dítěte, záliby, stereotypního chování, spouštěče amoků, komunikace dítěte, jeho obavy. Zvolení vhodné strategie pro vybrané dítě, výroba kostýmu a příprava rolí a scénářů, samotné natáčení snímků, úprava filmů. Realizace natáčení videí v domácím prostředí dítěte bez jeho účasti, za pomoci samotných rodičů dítěte. Předání snímků rodičů, očekáváná zpětná vazba od rodičů. Reflexní setkání studentů, nejlépe i s rodičem, zhodnocení, domluva na další spolupráci. Návštěvy dětí s PAS v ZŠ praktické Vídeňská – práce s žáky v kostýmech pohádkových postaviček.
- 6. Jaro 2027 – „Videohovory s dítětem s PAS.“ Dennyho metoda a její principy. Tvorba motivačních videí pro děti s PAS (pro konkrétní dítě nebo děti s PAS či jinou poruchou komunikace). Videohovory s dítětem s PAS – student bude přiřazen k dítěti s PAS, jehož rodiče studenta obeznámí s charakteristikou jeho handicapu, vhodným přístupem k dítěti a navrhnou témata a oblasti, kterým by se v budoucnu mohli vzájemně věnovat a rozvíjet je. Poté probíhají pravidelně vždy ve stejný čas (den a hodina) „online hovory“ s dítětem a studentem v kostýmu pohádkové postavičky. Student se tak stává jeho „kamarádem na dálku“ a může ho dál rozvíjet, především jde o rozvoj sociálních vztahů a komunikace. Analýza uskutečněných projektů v předmětu během studia – návrhy a doporučení na publikační činnost, motivace pro témata závěrečných prací, případná realizace, konzultace. Návštěvy dětí s PAS v ZŠ praktické Vídeňská – práce s žáky v kostýmech pohádkových postaviček.
- Literatura
- GULOVÁ, Lenka, Markéta SEDLÁKOVÁ, Veronika NÝDRLOVÁ, Jan BUCHTA, Veronika KOLAŘÍKOVÁ, Margita RÁCOVÁ, Radim ŠÍP, Ema ŠTĚPAŘOVÁ, Lucie ČECHOVSKÁ, Lukáš MUSIL a Michael SCHMIDT. Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické práce – praxe a výzkum. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 154 s. ISBN 978-80-210-8159-8. info
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Audiovizuální podpora dětí s PAS. 2015. URL info
- GRANDIN, Temple a Richard PANEK. Mozek autisty : myšlení napříč spektrem. Translated by Šárka D. Tripesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta, 2014, 269 stran. ISBN 9788020431158. info
- Výukové metody
- teoretická příprava a praktická realizace díla
- Metody hodnocení
- prezentace zadaných úkolů během semestru – individuálně nebo v rámci společného projektu v týmu – tvorba pomůcky, tvorba motivačních videí pro dítě s PAS, evaluace práce s dětmi s PAS na ZŠ praktické Vídeňská, evaluace vytvořených motivačních videí pro konkrétní dítě s PAS, evaluace vytvořených motivačních videí pro konkrétní dítě s PAS v domácím prostředí dítěte za spolupráce jeho rodičů, evaluace individuální práce s dítětem s PAS prostřednictvím videohovorů – „online hovory“ – „kamarád na dálku“, evaluace veškerých zrealizovaných aktivit během všech semestrů, které student absolvoval – zhodnocení, návrhy a doporučení pro další práci s dětmi s PAS, návrhy pro publikační činnost, motivace pro zvolení tématu závěrečné práce BP, DP a následná realizace, konzultace.
- Informace učitele
- http://dennyhometoda.com
Student má k dispozici sociální sítě, kde jsou zveřejněny veškeré výstupy z uvedeného předmětu - motivační videa pro děti s PAS a ty mu pomohou při rozhodování, zda si daný předmět zaregistrovat.
URL: sociální sítě „Dennyho metoda“
1. Youtube Dennyho metoda: https://www.youtube.com/channel/UCS9pXrvT5eabp67VPHzd_pw/videos
Dokument o Dennyho metodě: https://www.youtube.com/watch?v=HFpPCEo6Flo
2. Facebook:
a) Uzavřená FB skupina: videa vytvořená studenty MU pro děti s PAS FB Dennyho metoda https://www.facebook.com/groups/729777153805192
b) Uzavřená FB skupina: videa vytvořená Emou Štěpařovou pro syna Dennyho + Dennyho reakce na jednotlivá shlédnutá videa FB Dennyho Mickey, Mr. Manny a Teletubbies
https://www.facebook.com/groups/251416225028114 c) FB stránka Dennyho metoda
3. Instagram: Dennyho metoda (@dennyhometoda) | Instagram
4. Tik Tok: Dennyho metoda (@dennyhometoda) | TikTok
d) fotogalerie Rajče Dennyho metoda
Bakalářské a diplomové práce spojené s problematikou Dennyho metody:
1. DVOŘÁKOVÁ, D. 2016. Využití videa k nácviku klíčových dovedností dítěte s poruchou autistického spektra, Brno, Bakalářská práce (60 s.): Masarykova univerzita, vedoucí práce doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
2. HEGEROVÁ, Eliška. Přístup k rozvoji komunikačních schopností u chlapce s poruchou autistického spektra v běžné mateřské škole. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická. Bakalářská práce: 2018.
3. HEGEROVÁ, Eliška. Komunikační schopnost u žáka s poruchou autistického spektra v běžné základní škole. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická. Diplomová práce: 2020.
4. VIŇANSKÁ, Jana. Mickey Mouse. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická. Bakalářská práce: 2016.
5. Šmolíková, Kateřina. Individuální zvláštnosti u žáků s poruchou autistického spektra: diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, Katedra speciální pedagogiky, 2018.
6. ŠTĚPAŘOVÁ, Kateřina. Náročná situace rodin s dítětem s PAS a možné využití nových přístupů při práci s dítětem. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, Katedra sociální pedagogiky, 2017.
7. ŠTĚPAŘOVÁ, Kateřina. Zkušenosti rodičů a pedagogických pracovníků s využitím Dennyho metody pro dítě s PAS. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra sociální pedagogiky, 2020.
8. Slámová Zuzan. Jak dostat malého autistu k zubaři? Rodičům může pomoct Dennyho metoda. In Stisk – munimedia.cz, ([online] 28. 10. 2017 [cit. 08.03.2020]). Dostupné z: http://www.munimedia.cz/prispevek/jak-dostat-maleho-autistu-k-zubari-rodicum-muzepomoct-dennyho-metoda-12880/ - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Kurz je otevřen VŠEM studentům MU.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SO501