PdF:SP2331 Poruchy chování 1 - Informace o předmětu
SP2331 Poruchy chování 1
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Inkluzivní vzdělávání jedinců s poruchami chování
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogického poradenství v etopedii a uvést je do problematiky intervenční práce.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat metody speciálněpedagogické diagnostiky poruch chování, vést poradenský rozhovor, diagnostické záznamy a případovou konferenci, evidovat případovou práci. Student bude umět uzavírat poradenskou smlouvu, vymezit cíle intervence a otevírat prostor pro intervenci.
- Osnova
- • Specifické edukační potřeby dětí s PECh
- • Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování
- •Vývojová specifika jako základ diagnostiky
- • Nástroje pro diagnostiku chování – standardizované/specifické
- • Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie
- • Vymezení spec. ped. poradenství/intervence ve vztahu k psychologickému poradenství/ k sociální práci
- • Model informované intervence – podpora, posilování, provázení 3P intervence
- • Komunikace jako specifický nástroj poradenství, mezioborová komunikace
- • Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata
- • Vedení případu, Holistický přístup k případové práci
- • Případová konference, Motivační rozhovory
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
- doporučená literatura
- Kauffman, J. M., & Brigham, F. , J. (2009). Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press.
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vydání osmé, v Portále s. Praha: Portál, 2016, 147 stran. ISBN 9788026211471. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014, 383 s. ISBN 9788026207412. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie pocitů štěstí : současný stav poznání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 131 s. ISBN 9788024744360. URL info
- BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference : praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 158 stran. ISBN 9788026201816. info
- JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 141 stran. ISBN 9788073675905. info
- AYERS, Harry, Don CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour : a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton, 2000, xx, 108. ISBN 1853466727. info
- Výukové metody
- Diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace, seminární práce. Samostudium.
- Metody hodnocení
- Zkouška, průběžné seminární práce, projekt a jeho prezentace, aktivní účast a zapojení do výuky
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Doporučená literatura
Červenka, K., & Vojtová, V. (2013). Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii: Resources for special educational intervention (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita
Mertin, V., & Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (1. vyd.). Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
Navrátil, P. (2010). Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce. (1. vyd.) Hradec Králové: Gaudeamus
Goldman, L. (2015) Jak s dětmi mluvit o smrti. Vydání první. Praha: Portál.
Recknagel, M. (2012) Jak komunikovat chytře: tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů. (Vyd.1.)Praha: Grada Publishing.
Špatenková, N. (2004) Krizová intervence pro praxi. (Vyd. 1.) Praha: Grada
Vodáčková, D. (2002.). Krizová intervence. (Vyd. 1) Praha: Portál, 2002.
Vojtová, V. (2010). Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele (Vyd. 3.). Praha: Portál.
Navrátil, P., & Janebová, R. (2010). Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce (Vyd. 1.). Hradec Králové: Gaudeamus.
Recknagel, M., & Rohmann- van Wüllen, H. (2012). Jak komunikovat chytře: tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů (1. vyd.). Praha: Grada.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP2331