SPc244 Mental Disability Counseling

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SPc244/KombiPred01: Sat 22. 2. 8:00–11:50 učebna 60, Fri 7. 3. 14:00–17:50 učebna 55, Fri 11. 4. 14:00–17:50 učebna 60, Fri 9. 5. 12:00–17:50 učebna 51
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je vybavit účastníky znalostmi těchto témat: • Výchova a vzdělávání dětí/žáků/studentů s poruchou intelektu se zaměřením na jednotlivá období. Lehké mentální postižení. Raná péče, mateřská škola, základní škola, odborné učiliště, praktická škola. Speciálně pedagogické centrum, školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na diagnostiku lehkého mentálního postižení, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítěte s mentálním postižením, socializace osob s lehkým mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváření osobnosti osob s lehkým mentálním postižením. Psychický vývoj MP, poruchy řeči v oblasti obsahové i formální, specifické poruchy řeči v závislosti na míře postižení a etiologii. Komunikace jedinců s lehkým mentálním postižením, poradenství a práce s rodinou dítěte/žáka s postižením. Činitelé vyučovacího procesu, didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy, modernizace vyučovacího procesu, specifika osvojování si čtení a psaní, specifika matematiky, problematika výuky pracovního vyučování, výtvarné výchovy, hudební výchovy, tělesné výchovy v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením.
Learning outcomes (in Czech)
Účastník/ce má dobré vědomosti z oblasti pedagogiky osob s vývojovou poruchou intelektu a je schopen aplikovat přístupy v rámci vzdělávání dětí/žáků/studnetů s poruchou intelektu především v inkluzi.
Syllabus (in Czech)
  • • Terminologická východiska se zaměřením na žáky s lehkým mentálním postižením. • Charakteristika lehkého mentálního postižení. Žák s lehkým mentálním postižením. • Poradenské služby pro žáky s lehkým mentálním postižením. • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, přípravné třídy a dítě s lehkým mentálním postižením. • Základní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. • Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského pracovníka. • Didaktické zásady uplatňované v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. • Didaktické metody používané v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. • Vyučovací formy používané v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením, typy vyučovacích hodin, struktura přípravy poradenskho pracovníka na intervenci. • Metodika výuky českého jazyka a literatury u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. • Metodika výuky matematiky a její aplikace u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. • Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. • Specifika výuky vzdělávací oblasti Umění a kultura, vzdělávací obory Hudební a Výtvarná výchova u žáků s lehkým mentálním postižením. • Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, vzdělávací obor Tělesná výchova, Zdravotní tělesná výchova u žáků s lehkým mentálním postižením. • Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a svět práce u žáků s lehkým mentálním postižením. • Terapie používané v rámci poradenských služeb u dětí a žáků s mentálním postižením. • Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob s lehkým mentálním postižením. • Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. • Kariérní poradenství žáků s lehkým mentálním postižením. Možnosti pracovního uplatnění. Formy bydlení.
Literature
    required literature
  • Bazalová, B. (2016). Psychopedie. Grada.
  • BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
  • CHALOUPKOVÁ, Soňa. Analýza školních vzdělávacích programů a vyučovacího procesu na základních školách praktických v České republice. 1. Vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 232 s. ISBN 978-80-210-5646-6.
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Jan MICHALÍK, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Petra JURKOVIČOVÁ, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie : teoretické základy a metodika. 5. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. 495 s. ISBN
Teaching methods
In-class lectures.
Assessment methods
An oral exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 18 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SPc244