SPc261 Support measures for children / pupils with mental disabilities

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching
Teacher(s)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Prerequisites
Active participation in the course, writing support measures for the student.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Explain and define various levels of supportive measures for pupils with SEN provided in inclusive schools.
Learning outcomes
Outcomes: - students can explain and describe supportive measures for pupils with SEN; - students write a case study with application of support measures.
Syllabus
  • Block 1: Legislation. Characteristics of support measures. Application of support measures in practice. Block 2: Application of support measures for pupils with physical disabilities and health impairments and multiple disabilities. Application of support measures for visually impaired pupils. Application of support measures for pupils with behavioural disorders. Application of support measures for pupils with disorders of intellectual development and autism spectrum disorders.
Literature
  • Žampachová, Z., Čadilová, V. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo nebo vybraných psychických onemocnění. Olomouc: UP.
  • Čadová, E. a kol, (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení a závažného onemocnění. Olomouc: UP.
  • Janková, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení nebo oslabení zrakového vnímání. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-4649-3.
  • Valenta, M. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. Olomouc: UP.
  • Barvíková, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-4616-5.
  • VRBOVÁ, Renáta. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6. info
  • MICHALÍK, Jan and BASLEROVÁ PAVLÍNA. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. info
Teaching methods
Seminar, theoretical presentations, practical examples, discussion.
Assessment methods
A case study draft and instructions will be placed in IS MUNI under the subject code. Seminar work will be a precondition for completion of the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
Teacher's information
Recommended literature:

It will be specified in each semester.

The course is also listed under the following terms Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SPc261