PdF:SZ6007 Asistentská praxe - doučování - Informace o předmětu
SZ6007 Asistentská praxe - doučování 1
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Bc. Zuzana Dvořáková (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Plančárová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 53 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Student/ka v průběhu celého semestru (celkem i s přípravou 60 hodin) provádí pedagogickou praxi, která spočívá v individuálním doučování především žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, vč. žáků se sociálním znevýhodněním (děti s odlišným mateřským jazykem; romské děti). Student/ka doučuje buď přímo v rodině žáka, na půdě školy, případně v jiné instituci (např. nezisková organizace; univerzita; knihovna). Cílem je aplikovat získané znalosti a dovednosti v praxi a přihlédnout k sociálním aspektům výchovně vzdělávacího procesu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
1) plánovat a relizovat individuální doučovací plán
2) popsat vzdělávací obtíže žáků ze sociálně znevýhodněných rodin
3) zaměřit výklad odborného učiva individuálním způsobem - Osnova
- • Organizace spolupráce (výběr žáka, domluvení podmínek spolupráce). • Plán doučování. • Studenti budou mít v rámci předmětu možnost navštívit odborné lekce, především z oblasti sociální a speciální pedagogiky, zaměřené na řešení konkrétních situací, s nimiž se v průběhu praxe setkávají (např. práce se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami, komunikace s rodiči žáka apod.). • Doučování – 26 hodin přímé práce s žákem, 34 hodin příprava na doučování (pracovní listy, pomůcky), vedení průběžných záznamů o pokroku žáka, o vzdělávacích potřebách - administrativa • Vložení vyplněné dokumentace k doučování v příslušné odevzdávárně v IS.
- Literatura
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Program Domácí učitel, Aktivní doučování, Asistentská praxe, Doučování dětí ze soc. znev. prostředí. In E-learningový kurz pro doučující studenty MU. 2016. info
- Roma education in Europe : practices, policies and politics. Edited by Maja Miskovic. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2013, xiii, 206. ISBN 9780415535984. info
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Doučování romských dětí z pohledu studentů Masarykovy univerzity. Prevence. Praha: Život bez závislostí, Coolish Press, 2012, roč. 9, č. 6, s. 15 - 18. ISSN 1214-8717. info
- OBROVSKÁ, Jana, Olga KUSÁ, Zuzana LEHOTSKÁ, Ivana MARÁŠKOVÁ a Kateřina DOBEŠOVÁ. Školní a mimoškolní doučování metodika. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012, 44 s. ISBN 978-8086-85-3. URL info
- GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Zuzana BUCHTOVÁ. Evaluace předmětu Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. In Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Muni PRESS, 2010, s. 56 - 91, 35 s. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7. info
- PAVLÍČKOVÁ, Radka. Postřehy z doučování sociálně znevýhodněných(romských)dětí v jejich domácím prostředí. In Vítková, Marie - Vojtová, Věra. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 1. vyd. Brno: MU, 2009, 11 s. ISBN 978-80-7315-188-1. info
- NĚMEC, Jiří. Doučování nebo sociální opora? Reflexe projektu domácí učitel. In Sborník příspěvků XV. konference ČAPV. 1. vyd. České Budějovice: Katedra pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty JU, 2007, 6 s. ISBN 978-80-7040-991-6. info
- NĚMEC, Jiří. Doučování nebo sociální opora? Reflexe projektu domácí učitel. In Svět výchovy a vzděláví v reflexi současného pedagogického výzkumu - sborník abstrakt. 1. vyd. 2007, s. 96. ISBN 978-80-7040-987-9. info
- Výukové metody
- Trénink dovedností, teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů, skupinová diskuse.
- Metody hodnocení
- Pravidelná spolupráce s doučovaným žákem, odevzdání dokumentace k praxi (smlouva; záznamový arch; reflexe praxe).
- Informace učitele
- V rámci bakalářské praxe studující absolvují dohromady 3 praxe. Ve 3. a 4. semestru si studující vybírají, zda budou oba semestry absolvovat praxi doučování nebo praxi asistenta pedagoga. Případně je možná kombinace obou praxí. V 5. semestru je čeká asistentská praxe ve školách. Součástí kurzu budou přednášky na aktuální témata z oblasti vzdělávání či supervize. Pozvánky na akce budou zaslány e-mailem všem studentům zapsaným do kurzu. Kontakt na koordinátorku praxí: doucovani@ped.muni.cz. Veškeré dokumenty týkající se praxe jsou k dispozici na webových stránkách katedry sociální pedagogiky: https://ksop.ped.muni.cz/doucovani nebo katedry praxe dostupné zde: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe nebo v interaktivních osnovách. Od podzimu 2023 máme pro praxe nové kódy, před zápisem je tedy vždy nutná kontrola!
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Poznámka k četnosti výuky: individuální.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZ6007