SZc0010 Psychological aspects of the learning process in the classroom

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/.7. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (assistant)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 18/70, only registered: 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Žák v prostředí školní třídy, vztahy ve třídě. Motivace k učení. Psychohygiena žáka.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu bude student umět:
● s porozuměním používat základní odbornou terminologii pedagogické a školní psychologie;
● aplikovat základní odbornou terminologii a poznatky pedagogické a školní psychologie na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení vybraných výukových situací;
● charakterizovat v psychologických pojmech edukační prostředí školy, na níž absolvoval učitelskou praxi;
● na příkladu popsat a vysvětlit individuálně specifické procesy učení a motivace žáků (v kontextu informací o zvláštnostech žáka);
● na příkladu popsat a vysvětlit skupinové procesy ve třídě a jejich dynamiku (vč. možných intervenčních postupů);
● vlastními slovy shrnout na základě psychologické zprávy výsledky psychologického vyšetření a zásady práce učitele s popisovaným žákem (vč. kontextu platné legislativy – metodické pokyny);
● reflektovat typické výukové situace z pohledu vybraných teorií pedagogické psychologie;
● vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákovských pojetí učiva;
● formulovat příklad zadání učební úlohy zohledňující různou míru kognitivní náročnosti a zohledňující individuální specifičnost žáka.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Proces učení. Proces učení (se) a učitel. Vybrané teorie učení. Cílem je propojit předchozí praktickou zkušenost s individuálním doučováním, vlastní zkušenost studenta se současnými psychologickými přístupy k procesu učení a jejich aplikací ve vlastním učení (se) a výukovou praxí. (2 hod.)
  • 2. Vztah učení, vývoje a výchovy. Znalost zvláštností žáka. Rozdíl mezi přístupem k „typickému žáku“ a individuálním přístupem. (1 hod.)
  • 3. Osobnost a individuální specifičnost současných žáků. Styly myšlení a učení. Nadání a další individuální specifika z pohledu inkluzivní praxe. Talent. (1 hod.)
  • 4. Motivace žáků. Vztah mezi učitelem a žáky jako dynamický fenomén. Současné přístupy k motivaci žáků a současné přístupy k práci s mocenskou pozicí učitele ve třídě. (1 hod.)
  • 5. Psychologie vyučování. Plánování výuky, výukové cíle a specifika studentů. Psychologické aspekty využití ICT ve výuce. Evidence based přístupy dobré výukové praxe od jejího plánování po realizaci v konkrétních podmínkách. (1 hod.)
  • 6. Psychosociální klima školy, třídy a řízení třídy (strategie a taktiky). Hodnocení. Školní úspěch a neúspěch jako nedílná součást výukového procesu i jako psychologický fenomén s důsledky pro sebepojetí žáků, jejich motivaci, akademické aspirace i vztah k učiteli či rodičům. (2 hod.)
Literature
  • FISHER, Robert. Teaching children to learn (Orig.) : Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. info
  • KIRSCHNER, Paul, Carl HENDRICK and Jim HEAL. How teaching happens : seminal works in teaching and teacher effectiveness and what they mean in practice. Illustrated by Oliver Caviglioli. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022, xix, 353. ISBN 9781032132082. info
  • KIRSCHNER, Paul and Carl HENDRICK. How learning happens : seminal works in educational psychology and what they mean in practice. Illustrated by Oliver Caviglioli. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020, xviii, 309. ISBN 9780367184568. info
  • FIKAROVÁ, Táňa and Tereza ŠKUBALOVÁ. Výukové kazuistiky k psychologickým předmětům společného základu (Instructional Case Studies for Psychological Common Base Courses). Online. Brno: MUNI, 2020. info
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentů se specifickými nároky, 2015, 1 online. URL info
Teaching methods (in Czech)
skupinová diskuse, problémové učení, řešení kazuistik, samostatné studium odborné literatury, zpracování a prezentace tezí z četby odborné literatury, plnění průběžných úkolů, příprava posteru
Assessment methods (in Czech)
příprava posteru na specifické téma
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0010