SZc0028 Didactics of English Language and Literature 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je umožnit studentům:
• porozumět koncepci komunikačního přístupu k výuce cizích jazyků
• analyzovat a upravovat výukové materiály
• kombinovat různé metody a techniky v mikrovýuce a zhodnotit jejich efektivitu
• zvolit vhodné nástroje a metody pro měření pokroku svých žáků a jejich hodnocení
• využít své výukové portfolio k reflexi svého profesního rozvoje
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• používat metody a techniky výuky jazykových prostředků a řečových dovedností, které budou založeny na komunikačním přístupu k výuce anglického jazyka,
• zdůvodnit použití metod a technik s odkazem na teorii a v souladu s cíli výuky,
• vybírat, kriticky hodnotit a upravovat výukové zdroje a autentické materiály pro své hodiny,
• používat řadu nástrojů hodnocení, aby zjistili pokroky svých žáků,
• sestavit své výukové portfolio jako průběžný úkol,
• reflektovat svůj profesní rozvoj pomocí svého portfolia.
Syllabus (in Czech)
  • • Introduction. Group formation activities. Revising and recycling. (1 hod.)
  • • Teaching vocabulary. (1 hod.)
  • • Practising vocabulary. (1 hod.)
  • • Teaching grammar. (2 hod.)
  • • Practising grammar. (2 hod.)
  • • Teaching and practising pronunciation. (2 hod.)
  • • Lesson planning. (1 hod.)
  • • Productive skills - teaching speaking. (2 hod.)
  • • Productive skills - teaching writing. (2 hod.)
  • • Receptive skills - teaching listening. (2 hod.)
  • • Receptive skills - teaching reading. (2 hod.)
  • • Integrating skills. (1 hod.)
  • • Discussion with portfolios. (1 hod.)
Literature
  • UR, Penny. A course in language teaching : practice and theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, xiii, 375. ISBN 052156798X. info
  • SCRIVENER, Jim. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. Oxford: Heinemann, 1994. info
Teaching methods (in Czech)
Semináře s diskusemi ve dvojicích, ve skupinách a celé skupině, domácí příprava s četbou, mikrovyučování. Samostudium
Assessment methods (in Czech)
Mikrovyučování. Portfoliový úkol: 3 přípravy na vyučování s reflexí ohodnocené spolužákem dle stanovených kritérií
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0028