PdF:SZc0037 Didactics of History 2 - Course Information
SZc0037 Didactics of History 2
Faculty of EducationSpring 2025
- Extent and Intensity
- 0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je připravit uchazeče k odpovídající orientaci v současné didaktice dějepisu.
Uchazeči budou vedeni ke schopnosti aplikace získaných poznatků (metodické a didaktické postupy, aktuálně řešené problémy oboru) a kompetencí v učitelské praxi. - Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu student je schopen:
aplikovat didaktickou teorii při výuce dějepisu na základní škole, využívat základní přehled o pedagogických dokumentech dějepisu (s důrazem na praktické využití v rámci kurikulární autonomie škol, tedy tvorby vlastních školních vzdělávacích programů), realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu, využít různé metodické postupy do konkrétních výukových modelů dějepisu. - Syllabus (in Czech)
- Struktura a charakter didaktiky dějepisu (1 hod.)
- Vývoj didaktiky dějepisu, obecná didaktika a didaktika oboru (1 hod.)
- Vztah systému historické vědy a didaktického systému dějepisu jako vyučovacího předmětu. (1 hod.)
- Pojetí dějepisu z hlediska úkolů, cílů, obsahu v oblasti poznatkové, hodnotové a schopnostně dovednostní (1 hod.)
- Proces tvorby a realizace didaktického systému dějepisu (1 hod.)
- Problematika teorie výběru a systematizace dějepisného učiva (1 hod.)
- Nové trendy v pojetí dějepisu jako sociokulturního předmětu; vliv kurikulární reformy na jeho postavení a úkoly v rámci RVP(ŠVP) ZV (1 hod.)
- Výchovně vzdělávací proces a jeho zvláštnosti při výuce dějepisu (2 hod.)
- Problematika vyučovacích forem dějepisné výuky (1 hod.)
- Problematika vyučovacích metod dějepisné výuky (1 hod.)
- Význam názornosti pro výuku dějepisu. Utřídění a charakteristika vyučovacích prostředků. (1 hod.)
- Specifický význam textových pomůcek ve výuce dějepisu (1 hod.)
- Základní otázky pedagogického výzkumu a jeho uplatnění v teoretické práci učitele dějepisu (1 hod.)
- Koncept historické kultury. Kvalita informace o historických skutečnostech. Vztah historické kultury a školního dějepisu. (1 hod.)
- Vybrané aktuální otázky didaktiky dějepisu (1 hod.)
- Metodologické a didaktické tipy pro výuku dějepisu (2 hod.)
- Badatelská (konstruktivistická) výuka dějepisu (1 hod.)
- Umělá inteligence a vyučování dějepisu (1 hod.)
- Literature
- required literature
- JULÍNEK, Stanislav: Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
- LABISCHOVÁ Denisa – GRACOVÁ Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
- ERDMANN, Elisabeth - Hasberg, Wolfgang: Facing - Mapping - Bridging Diversity, Part 1 & 2 : Foundation of a European Discourse on History Education. Wochenschau Verlag 2011.
- HAVLŮJOVÁ, Hana; NAJBERT, Jaroslav. Hledání nového konsensu: Učíme dějepis ve veřejném zájmu. Historie–Otázky–Problémy (History, Issues, Problems), 2018, 10.1: 15-31., dostupné online:
- http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-76cfd571-bba8-428e-ba9e-a756ad092055
- Beneš, Z.- Hudecová, D.: Pojetí dějepisu jako školního předmětu, jeho poslání a funkce v soudobé společnosti. In: Manuál pro tvorbu školního vzdělávacího programu vzdělávací obor dějepis.Úvaly, Albra - Praha, SPL - PRÁCE 2005, s.10-11(13).
- Handbuch Medien im Geschitsunterricht. Edited by Hans-Jürgen Pandel - Gerhard Schneider. 3. Aufl. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag, 2005.
- Teaching methods (in Czech)
- Teoretická příprava je kombinována s rozpravou. Uchazeči plní zadané úkoly, na které získávají zpětnou vazbu. Součástí je aktivní účast a prezentace studenta formou vyučovacího výstupu, participace při následném rozboru. Vypracované úkoly jsou využity také jako podklady pro diskuzi v rámci předmětu.
- Assessment methods (in Czech)
- Portfoliový úkol – písemná příprava k simulovanému vyučovacímu pokusu (zahrnuje analýzu uplatněných informačních zdrojů: vizuálních a audiovizuálních médií).
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0037