PdF:SZc0064 Didactics of Civic Education 2 - Course Information
SZc0064 Didactics of Civic Education 2
Faculty of EducationSpring 2025
- Extent and Intensity
- 0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu, aby účastník dokázal naplánovat, simulovaně vést a reflektovat výuku za využití příslušných přístupů a výukových metod.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu účastník je schopen: analyzovat obsahovou složku předmětu, posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a přístupů k výuce, rozpoznat tyto kategorie a přístupy v hospitovaných vyučovacích hodinách OV, dokázat je aplikovat v tématech OV na vlastních odučených hodinách s respektem k potřebám žáka a následně provést jejich reflexi.
- Syllabus (in Czech)
- 1.-2. Plánování výuky – didaktická analýza učiva OV (2 hod.)
- 3-4. Analýza učebnic a metodických materiálů k OV. (2 hod.)
- 5.-6. Přístupy k výuce OV – strukturování vyučovací jednotky. (2 hod.)
- 7. - 10. Vybrané výukové metody na učivu OV. (4 hod.)
- 11.- 12. Metody kritického myšlení v tématech OV. (2 hod.)
- 13.-14. Metoda řešení morálních dilemat na učivu OV. (2 hod.)
- 15.-16. Principy a hodnoty demokracie ve výuce OV. (2 hod.)
- 17.-20. Osobnostně rozvojová témata v OV. (4 hod.)
- Literature
- required literature
- Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2). Portál.
- Pasch, M. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem.
- Pol, M., Rabušicová, M., & Novotný, P. (2006). Demokracie ve škole. Masarykova univerzita
- Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika (Šesté, aktualizované a doplněné vydání). Portál
- Vacek, P. (2008). Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Portál.
- Valenta, J. (c2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. AISIS
- Valenta, J. (2010). Učíme (se) komunikovat: metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy (2., (dopl.) vyd). AISIS.
- Zormanová, L. (2012). Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Grada.
- recommended literature
- Lesňák, S. (2020). Rozvíjení personální, sociální a občanské kompetence učitelů, studentů a žáků. Masarykova univerzita.
- Steel, Jeannie. The Reading and Writing for Critical Thinking Project: A Framework for School Change. In D. KLOOSTER, J. STEEL, & P. BLOEM (Eds.). Ideas Without Boundaries: International Educational Reform through Reading, Writing and Critical Thinking.
- Štěrba, R. (2013) Komunikace jako cesta k rozvoji aktivního občanství a občanské společnosti.
- In GOŇCOVÁ, M., LYSÝ, J. (Eds.) Občan a občanská společnost. Brno: MU, s. 162-174.
- Van Den Brink-Budgen, Roy. (2000) Critical thinking for students: learn the skills of critical assessment and effective argument. Revised and updated 3rd edition. Oxford: How to books.
- Teaching methods (in Czech)
- Vysvětlování, diskuse, samostatná a skupinová práce.
- Assessment methods (in Czech)
- Aktivní 80% účast na seminářích, plnění zadaných úkolů, vypracování portfoliového úkolu – analýza a komparace realizace vyučovacího procesu vlastní a hospitované vyučovací hodiny občanské výchovy.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0064