VVc082 Expresivní techniky ve výtvarné pedagogice a tvorba kazuistik 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tematického bloku je poznání výtvarně vyjadřovacích technik sloužících k léčbě sebevyjádřením, sebereflexí, spontánním chováním, uvolněním, podporou a podněcováním tvořivých, zejména uměleckých aktivit, a to verbálních i nonverbálních. Studenti budou seznámeni s výukovými přístupy k iniciaci osobních a skupinových výtvarně pedagogických aktivit a projektů. Předmětem zájmu bude také koncepce kazuistik výtvarných prací autorů – studentů a děti (2. a). 3. stupeň školy. Bude jim předložena aktuální odborná literatura knižní a také el. knižní a časopisecké zdroje.
Výstupy z učení
• Student je schopen vhodně didakticky transformovat poznatky ze speciálně výtvarné pedagogiky a dalších oborů pro potřeby konkrétní výukové praxe. • Student umí aplikovat získané znalosti na konkrétní umělecké projevy i na pedagogická témata. • Student je schopen zaujmout vlastní, prožité a promyšlené stanovisko k problematice.
Osnova
  • • Definice exprese • Expresionismus jako směr ve výtvarném umění, v hudbě, v dramatu, v tanci • Expresívní terapeutické techniky • Druhy expresívních terapií • Mezioborový model expresivní terapie
Literatura
  • Babyrádová, H. (2013). Meziprostory: Interspaces = Zwischenräume (Vyd. 1.). Brno: Masarykova univerzita.
  • Babyrádová, H., Šobáňová, P., Blažek, T., Musilová, J., Sosna, J., & Tikalová, L. (2015). Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově (1. vydání). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Babyrádová, H. (2014). Trasy: výzkum historických a inovativních aspektů umění a edukace (Vydání první). Brno: Masarykova univerzita.
  • Slavík, J., & Wawrosz, P. (2011). Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky (2., ekonomické vyd.). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika (Vyd. 1.). Praha: Karolinum.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Z hloubi duše. Psychologické aspekty výtvarného projevu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 243 s. ISBN 978-80-210-8668-5. info
Výukové metody
teoretická příprava, domácí zadání
Metody hodnocení
prezentace
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VVc082