PdF:VVc082 Expresivní techniky ve výtvarn - Informace o předmětu
VVc082 Expresivní techniky ve výtvarné pedagogice a tvorba kazuistik 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství Výtvarné výchovy na 2. stupni ZŠ (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem tematického bloku je poznání výtvarně vyjadřovacích technik sloužících k léčbě sebevyjádřením, sebereflexí, spontánním chováním, uvolněním, podporou a podněcováním tvořivých, zejména uměleckých aktivit, a to verbálních i nonverbálních. Studenti budou seznámeni s výukovými přístupy k iniciaci osobních a skupinových výtvarně pedagogických aktivit a projektů. Předmětem zájmu bude také koncepce kazuistik výtvarných prací autorů – studentů a děti (2. a). 3. stupeň školy. Bude jim předložena aktuální odborná literatura knižní a také el. knižní a časopisecké zdroje.
- Výstupy z učení
- • Student je schopen vhodně didakticky transformovat poznatky ze speciálně výtvarné pedagogiky a dalších oborů pro potřeby konkrétní výukové praxe. • Student umí aplikovat získané znalosti na konkrétní umělecké projevy i na pedagogická témata. • Student je schopen zaujmout vlastní, prožité a promyšlené stanovisko k problematice.
- Osnova
- • Definice exprese • Expresionismus jako směr ve výtvarném umění, v hudbě, v dramatu, v tanci • Expresívní terapeutické techniky • Druhy expresívních terapií • Mezioborový model expresivní terapie
- Literatura
- Babyrádová, H. (2013). Meziprostory: Interspaces = Zwischenräume (Vyd. 1.). Brno: Masarykova univerzita.
- Babyrádová, H., Šobáňová, P., Blažek, T., Musilová, J., Sosna, J., & Tikalová, L. (2015). Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově (1. vydání). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Babyrádová, H. (2014). Trasy: výzkum historických a inovativních aspektů umění a edukace (Vydání první). Brno: Masarykova univerzita.
- Slavík, J., & Wawrosz, P. (2011). Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky (2., ekonomické vyd.). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika (Vyd. 1.). Praha: Karolinum.
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Z hloubi duše. Psychologické aspekty výtvarného projevu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 243 s. ISBN 978-80-210-8668-5. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, domácí zadání
- Metody hodnocení
- prezentace
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VVc082