PdF:VVr032 Dějiny výtvarného umění v kont - Informace o předmětu
VVr032 Dějiny výtvarného umění v kontextu teorie a praxe současných humanitních věd 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. MgA. Ondřej Navrátil, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výtvarná výchova pro SŠ - rozšíření učitelské kvalifikace na jiný druh školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Studující jsou konfrontováni s definicemi a terminologií a osvojují si poznatky o hlavních vývojových proudech v teorií dějin umění. Předmět prohlubuje porozumění metodám interpretace uměleckého díla, které jsou užívány v dějinách umění a v umělecké kritice. Zahrnuje seznámení s modely, strategiemi a termíny uměleckohistorického výzkumu a s interpretačními postupy umělecké kritiky. Důraz je kladen na aktivní výklad uměleckých děl studenty.
- Výstupy z učení
- Student si osvojí poznatky o podstatě oboru, zná základní terminologii, osobnosti, metodologické koncepty a vývojové etapy teorie umění. Budoucí výtvarný pedagog šířeji porozumí poznatkům dějin umění a osvojí si hlubší dovednosti interpretace uměleckého díla. To představuje důležitý předpoklad aktivní reflexe umělecké produkce a relevantního využití informací daných oborů ve výtvarné výchově. • Student rozumí úloze a základním metodám dějin umění a umělecké kritiky a je schopen je vysvětlit. • Student interpretuje umělecká díla na základě získaných poznatků • Student je schopen vhodně didakticky transformovat poznatky dějin umění a dalších oborů pro potřeby konkrétní výukové praxe.
- Osnova
- • Postavení a funkce dějin umění, historie disciplíny, základní pojmy • Interpretační metody dějin umění • Principy a formy postavení a funkce umělecké kritiky, její specifika a historie, současná česká média a výtvarná kritika
- Literatura
- Ruhrberg, K. (2011). Umění 20. století: [malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie]. V Praze: Slovart.
- Foster, H. (2007). Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze: Slovart.
- Kroupa, J. (2007). Školy dějin umění: metodologie dějin umění 1 (2., přeprac. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
- Bregantová, P. (2005). Dějiny českého výtvarného umění (Vyd. 1.). Praha: Academia.
- Dempsey, A. (2005). Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním (2.vyd.). Praha: Slovart.
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- domácí zadání
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VVr032