Ze0172 Rozvoj profesně-oborové identity v přípravě učitelů zeměpisu: rozhovory II.

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Absolvování předmětů Ze0134 Rozvoj profesně-oborové identity v přípravě učitelů zeměpisu: rozhovory I Ze0122 Didaktika geografie pro bakalářské studium Ze0151 Didaktika geografie 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je propojen s obornými a didaktickými předměty vyučovanými na katedře geografie. Obsahově navazuje na úvodní vstupní dotazování studentů, ve kterém vyjadřují vlastní očekávání od oboru a učitelství obecně. Identita učitelů je individuální proces, a proto i zde je volena forma individuálních rozhovorů. Ty jsou zaměřeny především (a) na průběh studia (obtíže a očekávání), (b) na osobní priority a výzvy, a (c) na sebe-rozvoj a potřebný materiál k sebe-rozvoji. Stát se kvalitním učitelem zeměpisu obnáší uvědomovat si vlastní růst a ideál, a k tomu studenty učitelství směřujeme. Budování identity učitele zeměpisu je vystavěno především na zvládnutí oboru, závazného kurikula a didaktiky. Při studiu studenti prochází oborem geografie, přičemž se současně setkávají se závaznými očekávanými výstupy v kurikulu, které rámují obor geografie a s didaktickým zpracováním obsahu, což geografický obsah zpřesňuje či vymezuje. Propojování těchto tří oblastí vytváří tři potenciálně konfliktní situace, které působí rozmanitě a každý ze studentů se s nimi vypořádá po svém. Rozhovory mají pomoci si uvědomovat tyto situace a proaktivně k nim přistupovat. Předmět je adresován studentům učitelství zeměpisu do 2. ročníku NMgr. studia.
Výstupy z učení
V rámci předmětu se uskuteční 1 rozhovor. Předmět je provázán s rozhovorem, které je součástí didakticky zaměřeného předmětu Didaktika 1 v 1. semestru NMgr. Vytvořený reflektivní deník strukturovaný do portfoliového materiálu, který studenti využijí u státní závěrečné zkoušky NMgr. ke dvěma okruhům: Okruh 5 Řízení školy a možnosti podpory profesního vývoje učitele (Náročné životní situace v životě učitele. Psychologická náročnost učitelství a práce s ní. Profesní vývoj učitele a jeho specifika. Syndrom vyhoření, možnosti jeho prevence a řešení (teorie, legislativ va, praxe školy). Psychohygiena učitele.) Okruh 8 Osobnost učitele a žáka (Osobnost učitele, jeho role, profesní kompetence a rozvoj. Standard učitele, profesní etika (např. Rámec profesních kvalit učitele). Pedagog jako reflektující praktik, modely reflexe (ALACT). Třídní učitel.) Mezi klíčové přínosy řadíme: (a) pravidelný zájem o rozhovory, (b) uvědomování si vlastní geografické odbornosti (v čem vynikám a v čem ne), transformace odborného obsahu dle závazného kurikula (co vyučovat a jak si to prosadit) a didaktických možností, jak zpracovat obsah (co se učím na vysoké škole a nemohu beze změny vyučovat na základní škole), (b) proaktivní přístup, který je definován tím, že studenti přichází s otázkami, které by chtěli řešit či v nich nasměřovat a tím, že studenti přicházejí s alternativami řešení potenciálně konfliktních situací.
Osnova
  • 1. koučing při propojování oboru geografie se školským kurikulem a didaktikou Předmět si studenti zapisují v semestrech studia: v 2. semestru 2. ročníku NMgr. studia: Uzavírá se smysl a naplněnost studia. Klade zásadní otázky vstupu do praxe a udržení si vlastních profesních jistot. Možné vyhlídky a výzvy. Výstupní rozhovor. . . . (provázanost s předměty) v 1. semestru v Didaktice 1 Navazuje se na otázky oblastí oboru a otevírá se oblast didaktiky. (Didaktika 1, kod Ze0151 v 1. semestru)
Literatura
    doporučená literatura
  • BROOKS, Clare. Teacher subject identity in professional practice : teaching with a professional compass. First published. New York: Routledge, 2016, 153 stran. ISBN 9781138025912. info
Výukové metody
koučovací rozhovory, interakce dialogem, vyhodnocování potřeb, obav a požadavků
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Pro udělení zápočtu je vyžadována: aktivní účast u rozhovoru, zájem o rozvoj vlastní identity, práce nad reflektivním deníkem, který si studenti přinášejí k rozhovoru
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.