ZeC105 Physical geography II

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Veronika Korvasová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Veronika Korvasová, Ph.D.
Department of Geography – Faculty of Education
Contact Person: Kateřina Brabcová
Supplier department: Department of Geography – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je studujícím komplexně představit zbývající dvě složky fyzické geografie, a to atmosféru a hydrosféru. Studující získávají základní vědomosti o zejména látkových a energetických procesech a přesunech hmot, které se v nich odehrávají. V předmětu jsou zdůrazněny vztahy mezi jednotlivými složkami úplného klimatického systému a časovou proměnlivostí klimatu, což cílí na prokázání geografického myšlení. Cílem rovněž je přiblížit možnosti předání základních poznatků žákům na základní škole a provazovat učivo s očekávanými výstupy v RVP ZV.
Learning outcomes (in Czech)
● definují základní charakteristiky ovzduší a vodstva; ● zvládnou práci s klimatickými, meteorologickými a hydrologickými daty; ● umí popsat vlastními slovy meteorologickou předpověď a rozumí jí; ● vysvětlí a zhodnotí následky vybraného problému spojeného s atmosféru a hydrosférou (např. klimatická změna); ● prokáže schopnost transformovat učivo žákům na 2. stupni základní školy; ● zhodnotí formulaci očekávaných výstupů v RVP ZV a posoudí obsah učebnic ve vztahu k vybranému tematickému celku.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do meteorologie a klimatologie: klimatotvorné faktory, kategorie klimatu (2h) 2. Vlastnosti atmosféry, sluneční záření (2h) 3. Teplota a vlhkost vzduchu, atmosferický tlak (tlakové útvary, vítr) (2h) 4. Atmosferické fronty, vzduchové hmoty, planetární cirkulace atmosféry (2h) 5. Klimatické klasifikace, předpovědi počasí (2h) 6. Definice a členění hydrologie, zásoby a oběd vody na Zemi (2h) 7. Odtok vody z povodí, tvar a vývoj říční sítě (2h) 8. Režim vodních stavů a průtoků, splaveniny (2h) 9. Druhy podpovrchových vod, druhy jezer (2h) 10. Světový oceán a vlastnosti oceánské vody (2h)
Teaching methods (in Czech)
Kombinace přednášky a individuální (případně skupinové) práce studujících v učebně i v terénu.
Assessment methods (in Czech)
Pro absolvování zkoušky je nezbytné včasné odevzdání seminární práce vypracované dle zadání a odevzdání průběžných úkolů. Zkouška se bude skládat ze dvou částí, z písemného testu, ze kterého je nutné získat minimálně 60 % bodů a následně z ústní zkoušky, která se dotkne jak samotného testu, tak se může dotknout i vazeb na Fyzickou a environmentální geografii I. V rámci seminární práce se bude se hodnotit jednak kvalita zpracování, odborný obsah, dodržení zásad kartografické tvorby, ale i formální náležitosti. Při samotné zkoušce bude nutné, kromě vědomostí, i aplikovat znalosti v kontextu geografického vzdělávání na základní škole.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hod.
The course is also listed under the following terms Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2025, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/ZeC105