AJ32075 Teorie osvojování druhého a cizího jazyka v perspektivě jazykové výuky

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/0. 15 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 21. 10. 17:00–18:40 VP, St 18. 11. 17:00–18:40 VP, St 16. 12. 17:00–18:40 VP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit účastníky se základními pohledy, východisky, postupy a zjištěními z výzkumu osvojování druhého a cizího jazyka s důrazem na jazykovou výuku ve třídě a související didaktické aspekty. Po úvodním přehledu teorií osvojování druhého a cizího jazyka následuje podrobná analýza vybraných teorií specificky ve vztahu k výuce cizího jazyka. Didaktika cizích jazyků bude vymezena jako plnohodnotná vědecká disciplína a bude diskutováno o vztahu didaktiky cizích jazyků k jiným disciplínám, včetně teorií osvojování cizího/druhého jazyka a aplikované/edukační lingvistiky. Kurz bude zakončen vybranými východisky k vzdělávání učitelů cizího jazyka, přičemž zvláštní pozornost bude věnována didaktickým znalostem obsahu a různým možnostem jejich rozvíjení. Studenti budou vedeni k promyšlení vztahu obsahu kurzu (teorie osvojování druhého/cizího jazyka, didaktika cizích jazyků, aplikovaná/edukační lingvistika, vzdělávání učitelů) k jejich disertačnímu výzkumu.
Výstupy z učení
Po dokončení kurzu budou studenti schopni: - Definovat základní pojmy, výzkumné oblasti a disciplíny a diskutovat o vztazích mezi nimi, - Představit záběr teorií osvojování cizího/druhého jazyka, diskutovat o implikacích pro výuku v jazykové třídě, kriticky zhodnotit přínosy a limity zvolené teorie, - Definovat didaktiku cizích jazyků jako vědeckou disciplínu a srovnat její pojetí s aplikovanou/edukační lingvistikou, charakterizovat vývoj metod a přístupů ve vyučování druhého/cizího jazyka s důrazem na jejich východiska a implikace pro jazykové vyučování dnes, vymezit pojem (interkulturní) komunikační kompetence a diskutovat o jeho závažnosti ve vztahu k výuce druhého/cizího jazyka, - Pojednat o problematice vzdělávání učitelů: vymezit základní pojmy a přístupy, uvést charakteristiky profesního rozvoje učitele, - Z teorií osvojování druhého/cizího jazyka, didaktických a aplikovaně-/edukačnělingvistických východisek vybrat ta relevantní k výzkumu disertační práce, doložit na vlastních datových ukázkách závažnost vybraných konceptů a přístupů.
Osnova
  • 1 Teorie osvojování druhého/cizího jazyka – přehled, vybrané teorie akcentující jazykovědné, psychologické a sociální/interakční aspekty. Relevance a implikace pro jazykovou výuku. 2 Vývoj pohledů na vyučování druhého/cizího jazyka: vývoj metod a přístupů, přehled pedagogických, psychologických a lingvistických východisek, koncept (interkulturní) komunikační kompetence. 3 Didaktika cizích jazyků jako vědecká disciplína – přehled koncepcí, Malířův model didaktiky cizích jazyků, vztah didaktiky cizích jazyků k jiným disciplínám a výzkumným oblastem, rozlišení didaktické tradice a aplikovaně-/edukačnělingvistické tradice. 4 Vzdělávání učitelů cizího jazyka – stadia profesního rozvoje učitelů, didaktické znalosti obsahu a možnosti jejich rozvíjení, přehled koncepcí vzdělávání učitelů.
Literatura
    povinná literatura
  • ELLIS, Rod. The study of second language acquisition. Second edition. New York: Oxford University Press, 2008, xxvii, 114. ISBN 9780194422574. info
  • RICHARDS, Jack C. a Theodore S. RODGERS. Approaches and methods in language teaching. Third edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2014, x, 410. ISBN 9781107675964. info
  • SAVILLE-TROIKE, Muriel a Karen BARTO. Introducing second language acquisition. Third edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2017, x, 232. ISBN 9781107149526. info
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching. Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1–22.
  • Larsen-Freeman, D., & Freeman, D. (2008). Language moves: The place of “foreign” languages in classroom teaching and learning. Review of Research in Education, 32(1), 147–186. https://doi.org/10.3102/0091732X07309426
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Petr NAJVAR, Tomáš JANÍK, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, František TŮMA a Jana ZERZOVÁ. Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 154 s. ISBN 978-80-210-5744-9. info
    doporučená literatura
  • Bertrand, Y. (2003). Contemporary theories and practice in education (2. vyd.). Madison: Atwood Publishing.
  • Cook, V. (2010). Prolegomena to second language learning. In P. Seedhouse, S. Walsh, & C. Jenks (Ed.), Conceptualising „learning" in applied linguistics (s. 6–22). London: Palgrave Macmillan.
  • Schneuwly, B. (2011). Subject didactics: An academic field related to the teacher profession and teacher education. In B. Hudson & M. A. Mexer (Ed.), Beyond fragmentation: Didactics, learning and teaching in Europe. (s. 275–286). Opladen: Barbara Budrich
  • Walsh, S., & Mann, S. (Eds.). (2019). The Routledge handbook of English language teacher education. London , New York: Routledge. (vybrané kapitoly)
  • Ellis, R. (2010). Theoretical pluralism in SLA: Is there a way forward? In P. Seedhouse, S. Walsh, & C. Jenks (Ed.), Conceptualising „learning" in applied linguistics (s. 23–51). London: Palgrave Macmillan.
  • Stuchlíková, I., & Janík, T. (Eds.). (2015). Oborové didaktiky: Vývoj—Stav—Perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.
  • Malíř, F. (1971). Didaktiky cizích jazyků jako vědní obory. K problematice jejich předmětu. Praha: Academia.
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 209 s. ISBN 9788020022745. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • Didaktik and/or curriculum : an international dialogue. Edited by Bjørg B. Gundem - Stefan Hopmann. New York: Peter Lang, 2002, vii, 367. ISBN 0820433853. info
  • BACHMAN, Lyle F. Fundamental considerations in language testing. Oxford: Oxford University Press, 1990, xi, 408. ISBN 0194370038. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • STERN, H. H. Fundamental concepts of language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1983, 582 s. ISBN 0194370658. info
    neurčeno
  • Preparing teachers for a changing world : what teachers should learn and be able to do. Edited by Pamela LePage - Karen Hammerness - Helen Duffy - Linda Darling-Hammond. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2005, xxx, 593. ISBN 0787996343. info
Výukové metody
Samostudium, diskuse
Metody hodnocení
Docházka a aktivní účast na kontaktních setkáních, odevzdání seminární práce představující východiska disertační práce z diskutovaných oblastí (osvojování druhého/cizího jazyka, didaktika cizích jazyků, aplikovaná/edukační lingvistika, vzdělávání učitelů). Součástí práce bude datová ukázka, na které bude demonstrována relevance uvedených východisek.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednou za dva roky.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/AJ32075